غار یخیِ سحرآمیز که تنها در تابستان یخ می زند

در منطقه ای به اصطلاح سوئدی نشین در پاتر کانتری، ایالت پنسیلوانیای آمریکا و در نزدیکی شرق معدن کادراسپات، پدیده عجیب زمین شناسی دیده شده.
این پدیده نادر، در غار یا پناهگاه کوچیکی به عمق دهانه حدود ۲ و نیم متر، دیده شده که در عمق حدود ۱۲ متری اون شکافی از یه لایه یخ هست.
قندیلای یخی به بلندی ۷ متر و کلفتی کمتر از یه متر هم در گوشه و کنار دهانه این غار میشه دیدشون.

این منطقه، معدن یخ کادراسپاته که یکی از چندین و چند کارخانه تولید یخه. فرقش اینه که برخلاف بقیه مناطق، اینجا در گرم ترین فصلای سال، ساخت یخ شکل میگیره. یخا در فصل تابستون شکل اولیه رو به خود می گیرن و با گرم تر شدن هوا مراحل کامل شدن رو طی می کنن. در فصل زمستون و وقتی که همه جا یخ زده و برفیه، یخای این منطقه شروع به ذوب شدن می کنن و دیگه از یخ و یخ بندان خبری نیس.

چیزی که دلیل اینجور اتفاقی می شه تا کنون بدون جواب و به صورت یه راز باقی مونده. اما نظریه هایی در این مورد ارائه شده.
یکی از این نظریه ها اینه که هوای سرد در فصل زمستون به سمت این غار سر می خوره و در میان شکافای سنگا جای میگیره. وقتی که این این هوای سرد به آبای زمینی نفوذ می کنه، یخ شکل میگیره. این اتفاق یعنی برخورد آبای زیرزمینی به هوای سرد فقط در فصلای بهار و تابستون شکل میگیره چون که آبای زیرزمینی فقط در این دو فصل جاری می شن.

وقتی که به فصل زمستون نزدیک میشیم، کوه دوباره، شروع به گرفتن هوای سرد و روندن هوای گرم به خارج می کنه که این هوای گرم به وسیله صخره ها به دام می افتن. وقتی که گرما به سمت غاریخی حرکت می کنه دلیل ذوب شدن یخایی می شه که در فصل تابستون ساخته شدن.

این مطلب را هم بخوانید :   انتشار عکسی از تخم گذاری کبوتر روی سرنگ معتادین در ونکوور حاشیه ساز شد

این معدن یخ که همونجوریکه گفته شد کادراسپات اسمشه در سال ۱۲۷۳ شمسی و به وسیله یه معدنچی نقره به نام جون داد کشف شد.
سِر نهفته در این غار اونو سردرگم کرده بود. جون در مورد تجربه هاش در روبرو شدن با این معدن در سال ۱۲۹۲ شمسی و در نشریه ماهانه ساینس پاپیولار توضیحاتی داده بود.

تجربیات ایشون که شامل شکافتن صخره های چند متری و پیدا کردن شکافای شامل یخ در اندازه ها و وزنای جور واجور بود، این احتمال رو که همین شکافا بتونن هوای سرد رو گرفته و اونا رو به یخ تبدیل کنن رو قوی تر ساخت. هم اینکه یافتهش این نتیجه رو هم در برداشت که این یخا نه فقط در داخل غار بلکه در بیرون اونم توانایی تولید شدن رو دارن.

تا قبل اینکه ساینس پاپیولار اینجور مقاله ای رو به منتشر کردن برسونه، این مکان به طور کامل نامعلوم بود. اما امروزه جزء مناطق و جاذبه های گردشگری هستش.
با اینکه نمی تونین وارد این غارها شید اما شاید بتونین روی سکوهای چوبی دور و بر اون قرار گیرید و روی پشتهای فلزی که در این سکوها تعبیه شده، تکیه بزنین و از هوای خنک این منطقه لذت ببرین.

Related posts