با پول می توان «خوشبختی» خرید؛ تحقیقات جدید این را ثابت کرده اند

برخلاف اون چیزی که همیشه شنیده ایم که «پول خوشبختی نمی آورد»، ما می خوایم ثابت کنیم که اتفاقا «پول خوشبختی می آورد!»

تحقیقات جدید ثابت کردن که شما می تونین با پول زمان بخرین. اینطوری، وقت آزاد بیشتری واسه خود دارین و در نتیجه خوشحال تر هستین.

محققان بیان داشتن، افراد پولدار، به جای صرف زمان واسه انجام کارای روزمره، امور خونه، خرید و کار، به شخصی دیگه پول میدن تا این وظایف رو براشون بکنه. اینجوری، وقتشون آزاد بوده و هر کاری که دوست داشته باشن، انجام میدن.

یکی از محققان به نام پروفسور «الیزابت دان» در این رابطه بیان داشته: «از دیگر مزیتای خرید زمان اینه که از شما در برابر فشار روزمره زندگی هم مراقبت می کنه.
اما مردم کمی به این کار اقدام می کنن، حتی اگه پول و ثروت کافی هم داشته باشن.»

ایشون هم اینکه اضافه کرده: «خیلی از تحقیقات نشون میدن که مردم واسه داشتن تجربیات مورد پسند، پول خرج می کنن. اما تحقیقات ما ثابت می کنه که بعضی از مردم حتی واسه تجربه شرایط بد هم هزینه می کنن.»

«الیزابت دان»، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا باور داره، امتیازات داشتن زمان بیشتر فقط مختص ثروتمندان نیس.
ایشون گفته: «ما تصو می کنیم که فقط اشخاصی که درآمدهای بالا دارن می تونن از امتیازات این بهره مند گردند، اما ما در تحقیقات خود ثابت کردیم که مردمی با حقوق کم هم اثرات مشابهی از خرید زمان دریافت می کنن.»

تحقیقات یاد شده به بررسی زندگی بیشتر از ۶۲۰۰ نفر در آمریکا، کانادا، دانمارک و هلند پرداخته و در همین زمینه از اونا خواسته شده تا بگن چقدر و چیجوری واسه به کار گیری خدماتی هزینه می کنن که به ذخیره زمان بیشتر به اونا کمک می کنن؟

با بررسی پاسخا، مشخص شد میان پول خرج کردن واسه به کار گیری خدمات حفظ زمان و استرسای به وجود اومده به وسیله کمبود زمان، رابطه مستقیم هست.

این تحقیقات نشون دادن که استرسای به وجود اومده به وسیله کمبود زمان به نبود رضایت کافی از زندگی می رسه و در میان آدمایی که واسه خدمات ذخیره زمان پولی هزینه نمی کنن، رواج بیشتری داره.
درست در نقطه مقابل، کسایی که واسه خرید خدمات ذخیره زمان دست به جیب می شن، از زندگی خود راضی و خوشنود هستن.

این مطلب را هم بخوانید :   با ۱۰ مورد از قوی ترین و مرگبارترین سلاح های انفرادی سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

در بخش دیگری از این تحقیقات، به ۶۰ نفر از شرکت کننده ها در ونکوور، ۴۰ دلار پول داده شد تا واسه یه آخر هفته وسایل موردنیازشان رو و واسه آخر هفته ای دیگه، خدمات ذخیره زمان بخرن. در نتیجه این آزمایش، مشخص شد که مردم در هفته دوم خوشحال تر بودن.

این در حالیه که خیلی از اشخاصی که توان مالی کافی واسه خرید زمان دارن، از این سر باز میزنن.

به گزارش پروفسور «اشلی وایلنز» از دانشگاه بازرگانی هاروارد، خیلی از مردم متمول که از خرج کردن واسه کارایی مثل استخدام کارگر، پرستار، باغبان، آشپز و … دوری می ورزند، تصور می کنن اینجور کاری نشون دهنده تنبلی اوناس. این در حالیه که محققان ثابت کردن که با هزینه کردن واسه این استخداما، شما خوشحال تر بوده و در نتیجه می تونین درآمد بیشتری هم به دست بیارین.

به هر حال، باید اعلام کرد که فقط پول داشتن، به معنی خوشحال تر بودن نیس. حتی بعضی وقتا برعکس این جمله نمونه داره.
در ده های گذشته، در خیلی از کشورای دنیا، اندازه درآمد افراد زیاد شده اما در مقابل، به ظهور یه جور فقر جدید منجر گشته: از آلمان تا کره جنوبی و آمریکا، مردمی که درآمدهای بالایی دارن، کمبود وقت بیشتری رو هم تجربه می کنن.

استرسای به وجود اومده به وسیله کمبود وقت رابطه مستقیم با کم شدن خوشحالی، افزایش اضطراب و بی خوابی داره.

استرس زمان هم اینکه یکی از مهمترین شاخصای چاقی بیشتر از اندازه در دنیای امروز هستش.
دلیلش اینه که به دلیل ضیق وقت، مردم به فست‌فودهای ناسالم روی آورده و فرصت کافی واسه ورزش کردن ندارن.

در آخر میشه این جوری نتیجه گیری کرد که افزایش درآمد مستقیما منتهی به «قحطی زمان» می شه اما از همین درآمد میشه واسه خرید زمان آزاد استفاده کرده و در نتیجه زندگی شادتری رو تجربه کرد.

Related posts