تکنیک های تابلو خوانی حرفه ای و روانشناسی نوسان گیران در بورس [قسمت اول]

بورس اوراق بهادار ایران در هفته آخر خرداد ماه ۹۷، صعودی تاریخی ثبت کرد که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود. شاخص کل که از نگاه اقتصاد دانا، دما سنج اقتصاد ایران هستش، از مرز ۱۰۰ هزار واحد گذشت تا چند روز پیش، تیتر اول خیلی از روزنامهای ایران، ۶ رقمی شدن شاخص کل باشه. در هفته پایانی خرداد ماه، بیشتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومن سهام در بازار بورس ایران مبادله شد که رقمی عجیب و بی سابقه س. این رقم ظرف کمتر از ۱۵ ساعت انجام شد که در  هیچ بازاری در ایران سابقه نداره.

اینکه این حجم بزرگ نقدینگی چیجوری به بازار سرمایه بی حال و کم رمق سالهای گذشته تزریق شد و چه قصدی داره و به چه دلیل صفای خرید میلیونی روی بیشتر سهام در صنایع جور واجور تشکیل داد، خوب مبحثیه که در سایتای فعال و مطرح بورس میشه دنبال کرد.
اما چیزی که در روزای گذشته در کانون توجه همه مردم، از نوجوانان گرفته تا کهنسالان و بازاریا و بقالا و صرافا و دانشجوا قرار گرفته، اهمیت سرمایه گذاری در بازار بورسه.

حالا که نقل هر محفلی، ورود بزرگ نقدینگی ارز و سکه و طلا به بورس و اهمیت سرمایه گذاری در این بازار بکر و هیجان انگیز واسه سرمایه گذاریه، بهتره با موضوعاتی آشنا شیم که ما رو با روند سرمایه گذاری در بازار بورس و خرید و فروش سهام بهتر آشنا کنه.

همین جا واسه تازه واردا در بورس که این گفتار رو میخونن، ۱۰ موضوع رو روشن کنیم که اگه قصد ادامه خوندن این گفتارا رو نداشتن، توضیحات خوبی از وقت گذاشتن در این مطلب (در قسمت اول)، دریافت کرده باشن:‌

  • واسه ورود به بازار بورس ایران، چیزی که مهم تر از پوله، علم و صبوریه و بس!
  • واسه ورود به بازار بورس ایران که یکی از پر بازده ترین بورسای آسیا هستش، کد بورس نیازه.
  • واسه دریافت کد بورس جهت فعالیت در بازار ایران، به یکی از ۱۰۷ کارگزاری در سراسر کشور مراجعه کنین.
  • کارگزاریا،‌نماینده سازمان بورس ایران هستن و کلیه فعالیتاتون از راه اونا انجام می شه.
  • با ارائه کارت ملی و تکمیل یه فرم، کد بورس شما و دسترسی معاملات آنلاین براتون جفت و جور می شه.
  • با دسترسی معاملات آنلاین می تونین از هر نقطه جهان هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ به خرید و فروش بپردازید.
  • از خرید و فروش سهام شما، ۱.۵ درصد کارمزد کارگزار و مالیات کسر می شه.
  • کل بازار بورس و تسلط به خرید و فروش رو میشه با مطالعه چند کتاب و ۵۰ ساعت اموزش فرا گرفت. اما موفقیت در بازار، اصل اول نیاز داره و مطالعه صورتای مالی و توجه به روانشناسی بازار و تابلو خوانی.
  • در بازار بورس ایران، بیش  از ۷۰۰ شرکت در صنایع جور واجور هست.
    بهترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری روی صنایع پیشرو با سودآوری خوب و پیش بینی سود مطلوب در آینده س.
  • برنده در بازار بورس، عامل سود آتیه نه نوسان گیرها.
این مطلب را هم بخوانید :   نقش مدیریت HSE در مهار آتش سوزی های گسترده ایران

خوب، به دلیل اینکه این سلسله گفتارها رو نوسان گیرها، علاقمندان به تابلوخوانی و بعضی وقتا سطح نیمه حرفه ای فعالان بازار بورس از راه گوگل دسترسی پیدا میکنن، به موضوع مهم  تابلوخوانی اشاره میکنیم.

تکنیکای تابلو خوانی

تابلو خوانی یعنی چی؟ یعنی اینکه شما با مشاهده هر صفحه نماد، از اندازه خرید و فروشا و نوسانات قیمتی و اندازه عرضه حقیقیا و حقوقیا در بازار به این درک برسین که وضعیت کوتاه مدت و میان مدت سهم مورد نظر چیجوریه و این روند، هیجانیه یا براساس  المانای تکنیکال یا فاندمنتال. تابلو خوانی در واقع یه جور روانشناسی بازار بورسه که اهمیت زیادی داره.

اردر ترس چیه؟

☑️ همونطور که از اسمش پیداست اردری (Order) که جهت ترسوندن سهامداران واسه جمع آوری هرچه بیشتر سهم در کف قیمتی و حتی پس از شکست پشتیبانی فیک (fake) استفاده میشه. معمولا بازیگران ، وقتی که قصد بالابردن (سهم) رو داشته باشن، اول باید حجم لازم خود رو در کف قیمتی جمع کنن تا بتونن خوب اونو کنترل کنن.

یکی از راهکارهای روتین، به کار گیری اردر ترسه‌. واسه این کار، بازیگر اول مقداری سهم از فروشندگان عادی جمع میکنه (به حدی که بتونن اردرگذاری کنن) بعد واسه جمع آوری بیشتر، شروع به اردرگذاری در سمت فروشنده با حجم اصلی در ردیفای دوم و پایین تر (تا اردر پنجم) می کنه. سهامدار عادی که از اهداف بازیگر آگاه نیس، احساس میکنه که فروشندگان سهم بیشتر شده و سهم قصد سقوط داره.
در نتیجه سهامدار ترسیده و شروع به فروش می کنن.

در واقع بازیگر با این کار به اون چیزی که تو ذهن خود داشته رسیده.( تشویق هرچه بیشتر سهامدار به فروش ) مثلا در سمت فروشنده چندین اردر ۵۰هزار تایی و یا بیشتر (در چارچوب قانون) قرار میدن. در همین بین، بازیگر در سمت خریدار با ترفندی دیگه شروع به جمع آوری سهم‌ می کنه و همین روند ادامه پیدا میکنه و این وسط، خیلیا گول این بازی رو می خورن.

در قسمت دوم تابلوخوانی در سرویس دانستنیای ما همراه باشین. یادتون باشه که واسه موفقیت در بازار بورس ایران، چیزی که اهمیت زیادی داره، تکنیکای تابلو خوانی و تسلط بر روانشناسی بازار سرمایه در زمانای گوناگونه که شما رو از رفتارای هیجانی محفوظ میداره.

Related posts