درباره عرضه اولیه، بازار اولیه، بازار ثانویه، معاملات بلوکی و معاملات عمده در بورس

عرضه اولیه سهام در بازار بورس، یکی از روشای جذب نقدینگی بنگاهای اقتصادی قبول شده در بازار سرمایه ایرانه. در بازار بورس که تو یه دهه گذشته با استقبال ایرانیان مواجه شده و یه دهم کل جمعیت ایران موفق به دریافت کد بورس شدن، خرید و فروش سهام از راه کد بورس و به وسیله ۱۰۷ کارگزاری سهام در ۳۱ استان کشور که مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران رو دارن انجام می شه.
همه خرید و فروشا در بورس به صورت اینترنتیه و واسه دریافت کد بورس، مشاوره خرید و فروش سهام، دریافت کد معاملات آنلاین و ثبت سفارش، پولی از سهامدار دریافت نمی شه.

سرمایه گذاری در بازار بورس هر روز جدی تر و رونق اون افزون می شه.
سال به سال به تعداد شرکتای بورسی اضافه می شه و این عمق بازار رو زیاد می کنه و با تجدید آزمایش داراییای شرکتای بورس و فرا بورس ایران، امکان جذب نقدینگی بیشتر و سرمایه گذاری مطمئن و دراز مدت در بازار سرمایه ایران جفت و جور می شه.

اگه شمام از اون دسته آدمایی هستین که از سرمایه گذاری در بورس هول و ترس دارین و همیشه به نبود انجام این کار تشویق شدین! پیشنهاد میکنیم با دانلود جزوه های آموزش سرمایه گذاری در بورس و کلاسای رایگان آموزشی سازمان بورس تو تهران، با ۱ میلیون ریال سرمایه وارد بازار شده و پس از یکسال فعالیت، عاشقانه و آگاهانه، در این راه قدم وردارین که بسیار از سرمایه گذاری در بازارهای موازی ارز و سکه و زمین و سپرده های بانکی بهتره و رونق اشتغال و شفافیت مالی رو واسه کشور به ارمغان می آورد.

در این گفتار سرویس دانستنیای ما، شما رو با یه سری اصطلاحات مهم در بازار بورس آشنا میکنیم. یادتون باشه که واسه دریافت کد بورس، فقط مراجعه به کارگزاریا و ارائه رونوشت کارت ملی و شناسنامه کافیه. واسه سرمایه گذاری، می تونین از شرکتای مشاور و صندوقای سرمایه گذاری استفاده کنین. واسه فهم بازار هر روز به tsetmc.com برید و روند خرید و فروش سهام رو اینترنتی تماشا کنین. تابلوخوانی خود اطلاعات خوبی بهتون میده و ارزش آفرین و فرصت آفرینه. فعالیت موفق در بورس، به دکترا از دانشگاه هاروارد نیاز داره.
علم اقتصادی و حسابداری نیاز نداره. صبوری، سواد رسانه ای، فهم صورتهای مالی، فهم الفباس بورس و روانشناسی اون و تجربه و گذشت زمان نیاز داره.

عرضه اولیه چیه؟

واژه ای که در رسانه ها به خصوص رسانه های مجازی چند سالیه که زیاد به وسیله کاربران اینترنت می شنویم. حتی کسایی که سررشته ای در بورس و سهام بازی ندارن، مشتری پر و پاقرص عرضه اولیه سهام هستن. چون که معمولا پس از عرضه سهام، تا چند روز صف خرید ادامه داره و ۱۰ تا ۲۰ درصد سود ناقابل ظرف چند روز به حساب دارندگان سهام عرضه اولیه واریز می شه.
خرید عرضه اولیه رو در گفتاری در سرویس دانستنیا معرفی کردیم. به اون مراجعه کنین.

در واقع شرکتا موقع ثبت پیش سازمان ثبت شرکتا در چندین دسته قرار می گیرن. شرکتای سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت جداسازی نشده غیر سهامی، شرکت جداسازی نشده سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف. اینجا شرکتای سهامی مورد بحث ما هستن. شرکتای سهامی، به شرکتایی که می گن که سرمایه اونا به سهام تقسیم شده و مسئولیت هر فرد محدود به اندازه سرمایه یا تعداد سهامی که در اون شرکت سرمایه گذاری کرده، بوده و بر دو نوع هستن.

یکی شرکتای سهامی عام و شرکتای سهامی خاص که هر یک قوانین مربوط به خودشون رو دارن. مهم ترین فرق این دو دسته شرکت در مالکیت سهام اوناس. همونطور که از اسمشون بر میاد، بیشتر مالکیت شرکتای سهامی در دست افراد حقیقی یا حقوقیه و تعداد سرمایه گذاران قابل توجه نیس ولی در شرکتای سهامی عام، مالکیت بیشتر از ۵۱ درصد از سهام شرکت باید در دست همه مردم باشه و ازین رو فقط شرکتای سهامی عام، امکان عرضه در بورس رو دارن.

خرید عرضه اولیه بورس به وسیله کارگزاری و به درخواست شما سهامدار و به اندازه سهمیه ای که سازمان بورس اعلام میکنه انجام می شه.
آگهی عرضه اولیه رو در codal.ir ببینین. به عرضه شرکتای سهامی عام در بورس، اصطلاحا عرضه اولیه می گن. به صورت کلی در بازار سرمایه، سهام شرکتا در سه بازار مورد معامله قرار می گیرن.

بازار اولیه چیه؟

بازاریه که در اون، سهام یه شرکت واسه بار اول مورد معامله قرار میگیره و شرکتایی که عرضه اولیه می شن، معاملاتشان واسه اولین بار در این بازار ثبت می شه.
از دیگر معاملات این بازار، پذیره نویسی سهام شرکت هاس و ازین رو شرکتایی که هنوز در روند ثبت شرکت قرار دارن هم، گواهی پذیره نویسی خود رو در این بازار در دسترس مردم قرار میدن.
در این بازار، سهام با نماد شرکت  به همراه عدد ۱ معامله می شه.
مثلا سهام شرکت لیزینگ ساپیا با نماد وساپا یا شرکت صنایع دریایی ایران با نماد خصدرا در این بازار مورد معامله قرار میگیره. اطلاعات شرکتا رو در سایت tsetmc.com ببینین.

بازار ثانویه چیه؟

بعد از اینکه سهام شرکتا در بازار اولیه، در دسترس عموم مرد قرار گرفت، معاملات این اوراق در بازار ثانویه پیگیری می شه و خریداران و فروشندگان در این بازار به رقابت می پردازن. . در این بازار، سهام با نماد شرکت  به همراه عدد ۱ معامله می شه.
مثلا سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر (شبندر۱) یا شرکت سایپا با نماد خساپا در (خساپا۱) در این بازار مورد معامله قرار میگیره.

بازار معاملات بلوکی چیه؟

معاملات بلوکی به معاملاتی میگن که در اون عموما کمتر از ۱ درصد از سهام شرکت مورد معامله قرار میگیره. معاملات شرکتا در این بازار با نماد به همراه عدد ۲ دنبال می شه.
به طور مثال معاملات بلوکی نماد تامین مواد اولیه داروپخش با نماد دتماد در (دتماد۲) یا شرکت ایران خودرو با نماد خودرو در (خودرو۲) در این بازار معامله می شه.
اینم بگیم در بیشتر اوقات خریداران و فروشندگان بلوک سهام، سرمایه گذاران حقوقی هستن و البته منعی واسه حضور افراد حقیقی در این معاملات وجود نداره. معاملات بلوکی واسه سهامداران اهمیت زیادی داره.
چون که ترکیب سهامداران کلی و هیات مدیره شرکت رو مشخص میکنه.

بازار معاملات کلی چیه؟

همونطور که از اسم این بازار بر میاد، در این بازار معاملات بیشتر سهام شرکتا صورت میگیره. این معاملات که بیشتر بیشتر از ۵ درصد از سهام شرکتای کوچیک یا بیشتر از ۱ درصد سهام شرکتای بزرگ رو شامل می شه، یه مدت قبل از انجام معامله به وسیله شرکت بورس و فرابورس اطلاع رسانی می شه و معاملات شون در نماد شرکت به همراه عدد ۴ پیگیری می شه.
مثلا معاملات کلی سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس که سود خوبی رو در زمان خود نصیب سهامداران کرد، با نماد شبندر در (شبندر۴) و سهام شرکت سایپا با نماد خساپا در (خساپا۴) صورت میگیره.

به هر حال واسه ورود سهام یه شرکت به بازار بورس، اصطلاحا سهام اون شرکت عرضه اولیه می شه و سهامدار کلی (مالک شرکت) واسه ورود شرکتش به بازار سرمایه بین ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت رو در بازار عرضه می کنه و هر سرمایه گذار با کد بورسی خود می تونه برابر با سهمیهای اعلامی، بخشی از سهام شرکت رو بخره. به این عملیات اصطلاحا عرضه اولیه سهام یه شرکت می شه و سهام شرکت واسه اولین بار در بازار سرمایه معامله می شه.
البته قبلا بازار توافقی هم بود که انگار جمع شده.

الان، ۱۰۷ کارگزاری رسمی و مجوز دار از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران فعال هستن که در مراکز استانا و بعضی از شهرهای کشور، نمایندگی داشته و هموطنان می تونن با مراجعه به درگاه کارگزاریای فعالی که در این گفتار به اون اشاره شده، نسبت به اخذ کد بورس و دسترسی معاملات آنلاین دست به کار شن. حتی اگه به روش معاملاتی در بازار بورس آشنایی ندارین، تالار مجازی  رسمی بورس ایران به صورت رایگان، به شما آموزش میده و تا سطح دریافت مدارک رسمی  بورس کشور هدایت میشین.

این مطلب را هم بخوانید :   رازهای یادگیری زبان دوم در بزرگسالی

Related posts