«بارداری» در ایران و «زایمان» در کانادا: اقدام و عمل

خبر بارداری نگار جواهریان و عزیمت اون و همسرش (رامبد جوون) به کانادا، پاتوق شماره یه مهاجرتی ایرونی در امریکای شمالی، بازتابای زیادی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشته.
پس از منتشر کردن خبر عزیمت رامبد و نگار به کانادا به خاطر شرکت تو یه برنامه هنری و شاید، وضع حمل نگار در سرزمین یخی محبوب ایرانیان، موج انتقادات به این زوج جوون معروف در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. وضع حملی که طبق محاسبات رسانه ها، با دلار امروز ایران، حدود ۵۰۰ میلیون تومن آب می خوره. موضوعی که دلیل شدتا ده ها هزار کامنت علیه اون و همسرش در اینستاگرام منتشر شه.

محسن تنابنده، روناک یونسی و بنیامین بهادری و ده ها سلبریتی سینما و موسیقی و سیاست و ورزش ایران هم، چند ماه قبل از به دنیا اومدن فرزندشون، رهسپار کانادا شدن. این بازی و روش رو امروزه خیلیا یادگرفته و دنبال می کنن و به نظر می رسه، عجیب نباشه.

هر چند حق انتخاب سرزمین و محل زندگی و سبک زندگی، اختیار غیر قابل سلب هر شهروند در کره زمینه، اما در ۲ دهه گذشته، تمایل و تلاش زیادی در بین شهروندان ایرونی واسه بچه دار شدن در خارج از  مرزهای ایران به خاطر کسب  حق شهروندی و گذرنامه دوم و به دست آوردن تابعیت دوبرابر رو تماشاگر هستیم.
مهم ترین دلیل و راه و روش این آدما که شمارشان هم ۵ تا ۶ رقمی شده، بی اعتبار بودن گذرنامه ایرانه که با اون، به حدود ۴۰ کشور دنیا بدون اخذ روادید میشه سفر  کرد که بیشتر کشورای آفریقایی و جهان سوم هستن.

از طرفی، نوسانات اندازه ارز و رکود تورمی و مشکلات اقتصادی به خصوص در ۶ سال گذشته دلیل شده تا اندازه خروج سرمایه از کشور و پیدا کردن راه های مهاجرتی و اقامتی در بین شهروندان ایرونی، شدید شدن شه.
پس جای حیرت زدگی نیس که بعضی از هموطنان، به دنبال راه حلی واسه پیدا کردن وضعیت زندگی و کاری پایدار تر در خارج از مرزها بوده و واسه آینده خود و بچه هاشون، سرمایه گذاری جدید کنن و به قول استاد پرستویی، نه اونا که می رن وطن فروش هستن و نه آنایی که مونده ان، عقب افتاده …..

در میان شهروندان عاشق مهاجرت و اروپا گردی و آمریکا گردی، سلبریتیای سینما و موسیقی و ورزش و سیاست دیده میشه که هر هفته، خبر خروج یکی از اونا به پاتوقای لاکچری گردی ایرانیان در کشورای  جور واجور به گوش می رسه.

بمب خبری خرداد ماه ۹۸، خروج رامبد و نگار به کانادا بود که شاید باید این  دو رو به فهرست والدینی که بچه ای متولد شهرهای کانادا دارن، اضافه  کنیم.
تقریبا این یه رسم نانوشته س که خیلی از بانوان باردار ایرونی، علاقمند هستن تا بچه خود رو خارج از مرزهای ایران متولد کنن تا شاید امکان دریافت اقامت دائم و گذرنامه و حق شهروندی رو به دست بیارن. خواه شهرهای ترکیه باشه، خواه مالزی یا گرجستان و کانادا و سوئد!

هنرمندانی که خارج از ایران زایمان کردن

فهرست تقریبی زیر نشون میده که بعضی از سلبریتیای سینمای ایران، بچه خود رو در سالای گذشته در اروپا یا آمریکا متولد کردن.

فریبا نادری، از جمله افرادیه که ماه های پایانی بارداری خود رو در یکی از شهرهای  کانادا سپری کرد تا بچه خود رو در این کشور به دنیا آورد. رضا قوچان نژاد، همسر آبجی ساره بیات، به هلند رفتن تا فرزنداشان، شهروندی کشور گل اروپا رو به دست آورد.

حتما ببینین:

بنیامین بهادری، خواننده موسیقی پاپ  ایران هم از همسر دوم خود، صاحب فرزندی شد که در یکی از بیمارستانای آمریکا به  دنیا اومد. اون در سن سی و پنج سالگی، صاحب دومین بچه شد.
اون در پستی اینستاگرامی نوشته بود که خیلی دوست داره با فرزندش، در ایران به  دنیا بیاد، اما مادرش در آمریکا راحت بود . . . .بن سان، ۲۷ مهر ۹۶ در آمریکا به دنیا اومد.

روناک یونسی، دومین بچه خود رو در کانادا به دنیا آورد. پسر روناک در حالی در کانادا به دنیا اومد که روناک، سی و شش سال داشت. محسن تنابنده هم چند سال پیش، بچه خود رو در کانادا به دنیا آورد. پسر محسن تنابنده و همسرش روشنک، نامی اسمشه. شیلا خداداد که همسرش، دکتر پوست و موه  هم دومین بچه خود رو در بیرون مرز کشور به دنیا آورد.

عسل امیرپور، همسر سام درخشانی (هنرپیشه سینمای ایران) هم بیست و دوم آذر ماه سال نود و شش، دخترش رو در کانادا به دنیا آورد تا از قافله  سلبریتیایی که در  کانادا وضع حمل می کنن، عقب نمونه.

قانون کانادا چه میگه؟

طبق قانون شهروندی و تابعیت دولت کانادا، فرزندی که در خاک کانادا متولد می شه فارغ از تابعیت مادر و پدر و هم وجود اقامتی اونا در کانادا (چه به صورت قانونی و غیر قانونی) شهروند کانادا حساب می شه و از اول تولد از تموم امتیازات شهروندی کانادا بدون زندگی در کانادا بهره مند می شه.براساس قوانین سازمان مهاجرت کانادا (CIC)، باردار بودن فرد به تنهایی منتهی به رد شدن درخواست ویزای ایشون نمی شه.

اما باردار بودن روی مسائل اصلی اراده کردن افسر ویزا اثر میذاره.اخذ هر نوع ویزا کانادا شامل ارائه مدارک و فرمای  مربوطه و برطرف کردن هر گونه نگرانی ممکن افسر ویزاه. در مورد افراد باردار این بحث تا حدی سخت تر می شه.

اگه هنوز فرد باردار نباشه می تونه خود رو بیمه کنه که این بیمه تنها هزینه های شرایط خاصی که به دلیل بارداری ممکنه اتفاق بیفته تا هفته سی و یکم بارداری پوشش میده. مابقی هزینه های درمانی رو فرد باید خود پرداخت کنه.
واسه آدمایی که باردار هستن هیچ گونه بیمه ای واسه زایمان بچه به اونا تعلق نمی گیره. هزینه های کلی جهت تولد نوزاد در کانادا بسیار متغیر بوده و به شرایط فرد باردار بستگی داره.جزییات بارداری و خدماتی که مادر و بچه دریافت می کنه رو در اداره مهاجرت کانادا دنبال کنین.

و اما داستان رامبد کانادایی. . . 

مشکل بعضیا با رامبد جوون اینه که فکر می کنن که اگه رامبد در خنداونه دائم میگه که مردم ایران، ما شما رو خیلی دوست داریم یا شما عالی هستین و صبح تا شام در اینستاگرام ۸.۵ میلیون فالوئری خود، از ایران، تعریف می کنه، پس حتما باید در ایران زندگی کنه.

بچه اش در ایران مدرسه بره و مثل من و شما پشت کنکور مرحله اول و دوم و صف سفارت خونهای شنگن و کانادا معطل  شه و تماشاگر نصف شدن هرساله سرمایه اش با رکود تورمی باشه و لنگ دست کم حقوق پایه ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومانی باشه یا یارانه ای که سال هاست، روی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومن گیر کرده رو دریافت کنه یا لنگ عدالت آموزشی با کتابای میکروطبقه بندی مافیای کنکور و کاسبان علم شه!

رامبد جوون حق داره هر  طور که دوست داره زندگی کنه و هر جا که می خواد با همسر و فرزندش بره. هر طور که دوست داره کار کنه و هر جا که دوست داره زندگی کنه.
این حق واسه خونواده رامبد، محفوظه. ما هم حق داریم که حرف و نظر و برنامه و روش و ایده سیاسی خیلیا رو جدی نگیریم. خیلیا چون ما، جدی گرفتیم، جدی شدن. .. .

حتما ببینین:

این مطلب را هم بخوانید :   تکنیک های تابلو خوانی حرفه ای و روانشناسی نوسان گیران در بورس [قسمت اول]

Related posts