آشنایی با حمیدرضا باقری درمنی: سلطان قیر و املاک ایران

حمید رضا باقری درمنی، بچه محمد باقر، متولد ۱۳۴۸ و متاهل، سحرگاه اول دی ماه ۹۷ به دار مجازات آویزون شد تا سریال اعدام مفاسد دانه بزرگ اقتصادی کشور که یه چند وقت پیش با اعدام سلطان سکه (وحید مظلومین) وارد فاز تازه‌ای شده بود، بازم ادامه داشته باشه. حمید رضا باقری درمنی رو باید یکی از بزرگ ترین بدهکاران سیستم بانکی کشور دونست. فردی که هنگامه شهیدی٬ چهره رسانه‌ای مطرح سالهای گذشته در بیستم آذر ماه ۱۳۹۶ در نامه ای به شعبه سوم بازپرسی مجتمع امور اقتصادی، میخواس اسناد ۵۰۰ هزار متر مربع زمین گرمسار استان سمنان که هدایت الله آقایی به نام ایشون کرده بود رو واسه آزادی این مفسد اقتصادی وثیقه بزاره.

فردی که ستاد مقابله با قاچاق کالا در خرداد ماه ۱۳۸۶ از بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی ایشون خبر داده بود. این مفسد اقتصادی دانه بزرگ، در سالای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ هم به جرم قاچاق و کلاهبرداری دستگیر، و به ماه ها حبس و رد مال به ارزش بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومن و حدود ۱۰ میلیون دلار محکوم شده و از سال ۱۵ شهریور ماه ۱۳۸۹ هم ممنوع المعامله شده بود.

این مدیر شبکه مخوف پیچیده فساد اقتصادی ایران تو یه دهه گذشته، از راه همدستانش که بیشتر از ۳۰ نفر از اونا به عنوان متهم در دادگاه حضور پیدا کردن، تونست که با جعل اسناد و ارائه ضمانت نامه‌های غیر معتبر بانکی، وام و تسهیلاتی از بانک گردشگری و بانک سپه و بانک ملی ایران (در زمان خاوری فراری ساکن کانادا) گرفته و از اون واسه خرید محموله های قیر از شرکت پالایش نفت جی (بزرگ ترین تولید کننده قیر خاورمیانه) استفاده کنه که ارزش ریالی اون بالغ بر صدها میلیارد تومن بود.

در کیفر خواست ۳۲۵ صفحه ای دادسرای ۱۵ تهران به ریاست قاضی صلواتی که یه چند وقت پیش اعلام و به تایید دیوان عالی قوه قضاییه رسید، حکمی مستند به ۱۶۵ کتابچه بالغ بر ۲۵ هزار سند صادر گردید که ۳۳ متهم و ۱۰ شاکی داشت. اینجور پرونده ای در سالای گذشته کم سابقه بود.

حمید رضا باقری درمنی با حکم قاضی صلواتی در دادسرای ۱۵ تهران به رد مال به ارزش ۱۰۰۷ میلیارد تومن و اعدام محکوم شد.
اون اقدامات پنهونی و فریبکارانه ای با تولید اسناد جعلی و ضمانتای غیر معتبر بانکی با سرکردگی یه شبکه بزرگ کلاهبرداری در دستور کار قرار داده بود و چندین شرکت سهامی خاص به این منظور به وسیله همدستانش که در ادامه معرفی می کنیم، در سازمان ثبت اسناد و املاک غیر تجاری تهران ثبت کرد.

شرکتای اقماری سلطان قیر و املاک ایران عبارت بودن از: شرکت قائم٬ شرکت محمد بازرگانی شایان٬ شرکت پرشین به گستر و شرکت آریا برج هرم که اطلاعات ثبت شرکت و تغییرات و تصمیمات مجامع اونا در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه واسه بررسی بیشتر رسانه ها و علاقمندان در دسترسه.

همونطور که گفتیم، حمید رضا باقری درمنی قبل از دستگیری در سال ۱۳۹۳ و محاکمه در ۴ سال گذشته، سابقه کیفری داشته و به جرم قاچاق کالا دستگیر شده بود. اون ۱۲ سال پیش به جرم قاچاق کالا، به ضبط کالا به ارزش ۱۷۳۰ میلیارد ریال محکوم شده بود و ۹ سال پیش هم با شکایت بانک مرکزی و بانک کشاورزی، سپه و بانک ملی، به ۱۳ ماه حبس محکوم شد که چند ماه پس از آزادی هم دوباره براساس اتهامات فساد اقتصادی، دستگیر و در آخر ۱ دی ماه ۹۷ اعدام شد.
حمید رضا باقری درمنی در سال ۱۳۸۸ به رد مال به مال باختگان (۴ بانک اشاره شده) به ارزش نود و هشت میلیارد تومن و حدود ۹.۸ میلیون دلار محکوم شد.
موضوعی که در کمال ناباوری، در ۹ جلسه بررسی اتهامات سلطان قیر و املاک ایران، به وسیله متهم رد شده بود!

داستان سلطان قیر و پالایش نفت جی

حمید رضا باقری درمنی رو باید سلطان قیر در سالهای گذشته دونست. همه چیز به روابط اون با مدیران قبلی شرکت پالایش نفت جی برمیگرده که اون با اسناد جعلی و ضمانت‌های غیر معتبر و پرداخت رشوه و شمش طلا به مسئولان این شرکت که واسه صندوق بازنشستگی وزارت نفته، صدها میلیارد تومن کلاهبرداری کرد.

شرکت پالایش نفت جی در ۱۶ اسفند ماه سال ۱۳۹۱ از راه وکیل خود، شکایتی علیه حمید رضا باقری درمنی پیش دادسرای ۱۸ تهران نشون داد و مدعی شد که شبکه این مفسد اقتصادی، پول خرید یه صد و هفتاد و هشت هزار تن قیر رو نداده. موضوعی که در کیفر خواست ۳۲۵ صفحه ای اون که قاضی صلواتی در آبان ماه ۹۷ به اون اشاره کرد هم قید شده بود:

مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی با وصف سردستگی و سرگروهی به اندازه ۳۲۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر (ارزش فعلی این مقدار قیر در بازار مبلغی بالغ بر دو هزار میلیارد تومنه). از دیگر اتهامات این مفسد اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران و مشارکت در کلاهبرداری با شبکه چند نفری از شعب جور واجور بانک ملی ایران با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱۰ میلیارد ریال اعلام شد.

از دیگر اتهامات تایید شده حمید رضا باقری درمنی طبق حکم قاضی صلواتی٬ باید به مشارکت این مفسد دانه بزرگ اقتصادی در مشارکت به کلاهبرداری از بانک گردشگری و سرگروهی به مبلغ نود میلیارد ریال اشاره شده.
علاوه بر این، ایشون در مورد مشارکت به کلاهبرداری با ایجاد شبکه نفری از شرکت سروسامون، به رد مال به ارزش پانصد و هفتاد میلیارد ریال محکوم شد. به رد مال به مبلغ هفتصد میلیارد ریال به شرکت صرافی اقتصاد نوین محکوم شد.

این مطلب را هم بخوانید :   با پول می توان «خوشبختی» خرید؛ تحقیقات جدید این را ثابت کرده اند

همدستان سلطان قیر ایران

پرونده این مفسد اقتصادی و ابر بدهکار بانکی چهل و نه ساله، ۳۳ متهم داشت. بررسی دقیق فعالیت اونا تونست سرنخ‌هایی از فعالیت شبکه مخوف و پیچیده این سردسته کلاهبرداران نظام مالی و بانکی دهه هشتاد کشور رو در اختیار مسئولان اطلاعاتی، امنیتی و قضایی کشور قرار داد که بد نیس با تعدادی از اونا آشنا شیم.

یکی از همدستان این مفسد دانه بزرگ هشتادی قصه ما!، محمود جزایریه. با شهرام جزیره هایی عرب، اشتباه نگیرید. اون متولد هفدهم بهمن ماه هزار و سیصد و پنجاه تو تهران بوده و از همدستان حمید باقری درمنی حساب می شه.
خیلی از کلاهبرداریا و تبانیایی که با شرکت پالایش نفت جی در دهه هشتاد و نود انجام شد، به وسیله اون هدایت شد.
دیگه همدست سلطان قیر و املاک ایران، محمد خزائلیه. فردی متولد خرداد ماه ۱۳۲۴ که سن بالا ترین همدست این فاسد کلان اقتصادی بوده که سرپرستی ارسال اسناد جعلی به خاطر کلاهبرداری از شبکه بانکی و شرکتای طرف معامله شرکتای اقماری حمید رضا باقری درمنی رو رو دوش داشت.

داداش حمید رضا باقری درمنی که مجید اسمشه و ۴ سال از حمید رضا بزرگ تره و متولد بیست و ششم اسفند ماه تو تهران، مدیرعامل شرکت قطعه سازی و لوازم خودرو فجر گستر نوینه که تونست از شرکت ئالایش نفت جی و بیمه ایران، درآمد زیادی واسه برادرش حاصل کرده و از کشور هم فرار کرد.
طبق روزنامه رسمی مورخ بیست و هفتم خرداد ماه ۱۳۹۲، داداش حمید رضا باقری درمنی به مدت ۲۴ ماه به ریاست هیات مدیره و مدیرعامل شرکت  فجر گستر نوین منصوب شده بود.

هوشنگ مصحلت لاری، فرد دیگه ایه که به عنوان همدست حمید رضا باقری درمنی در شبکه مخوف کلاهبرداری این فاسد اقتصادی فعالیت داشت. متولد شهریور ماه ۱۳۳۴ که تونست با شرکت پرنده آبی که پالایشگاهی در اختیار داره، واسه ترهین اسناد شرکتای اقماری رییس خود (باقری درمنی) مشورت کنه.

به چه دلیل حمید رضا باقری درمنی، سلطان املاک بود؟

این مفسد اقتصادی رو سلطان املاک می دونن. ده‌ها ملک در  تهران و بقیه استانای کشور به وسیله اون خریداری و بعضی وقتا واسه رد گم کنی به نام دوستان و آشنایان و همدستان، تغییر سند شده.
حمید رضا باقری درمنی به شکل شبکه کلاهبرداری منظم خود تونسته با کارشناسان املاک واسه ارزش گذاری ملکی، تبانی کرده و ملکی که چهارصد میلیارد دریال ارزش داشت رو به مبلغ ۱۲۶۰ میلیارد ریال ارزش گذاری کنه.
در آخر سند این ملک رو در رهن پالایش نفت جی قرار داده و محوله های سنگین قیر رو از اون بخره. سندی که ۲۰۰ درصد ارزش ظاهری داشته و یکی از شکایت‌های این شرکت از متهم پرونده بود. اون با سند ملکی جعلی هم تونست شش میلیارد تومن وام از بانک گردشگری دریافت کنه.

این مفسد فی الارض، اوایل شهریور ماه ۹۵، نامه ای به فردی به نام علی زین علی می زنه و به اموالی که در تصاحبش بوده یا به نام بقیه کرده اشاره میکنه. در این نامه ایشون به املاکی اشاره داره که به نام همدستانش زده. یکی از اون‌ها، سند ۱۰ واحد ملک در خیابون شیخ بهایی (بالا تر از خیابون ملاصدرا تهران) است که اون میگه از دارایی هاش حساب می شه.
هم اینکه، پنج واحد خونه ای که در استان مازندران (ساری) به نام فردی به نام محمد فخاریه، واسه اونه. در این نامه اشاره می شه که خونه شهرک غرب و اندیشه، دربند (واسه فردی به نام طاهریان) و توپخانه تهران که کل ثمن معاملاتی به فروشنده پرداخت شد، از املاک ایشون هستش.
اینا بخشی از زنجیره املاک و داراییای نجومی سلطان قیر و املاک کشوره.

داستان این ابر مفسد بانکی و اقتصادی و مالی و حقوقی کشور، امروز تموم شد.
اما حکایت هم‌اونقدر باقیه و جامعه منتظر خبر دستگیری و محاکمه مفسدان دانه بزرگ و کوچیک در میدونای جور واجور بوده که اقتصاد و امنیت ملی ایران عصر ۱۴۰۰ رو نشونه گرفتن. حمید رضا باقری درمنی ۴۹ ساله، از سن ۳۰ سالگی با روشای جور واجور از نظام بانکی و شرکت‌های تولیدی کشور کلاهبرداری میکرد و بارها دستگیر و روونه زندان شد.

انگار باید نظام اقتصادی کشور با تجهیز به فناوریای پیشرفته و سیستمای هوشمند گرفتن صلاحیت و بررسی اسناد، راه های کلاهبرداری حرفه ای این جانوران رو شناسایی و با اصلاح قوانین و سامانه ها، مسدود کنه.
پیشرفت دولت الکترونیک، افزایش شفافیت اقتصادی و مالیاتی و توان افزایی سامانه های هوشمند کامل نظارت و بازرسی در سیستم مالی و بانکی کشور می‌تونه از ظهور «درمنی»ها «وحید مظلومین‌» ها، «امیرمنصور آریا» ها، «محمود رضا خاوری‌»ها، «فاضل خداداد‌» ها و «بابک زنجانی‌» های دیگری جلوگیری کنه.

Related posts