انگیزه ورزش کردن و تناسب اندام را چگونه ایجاد کنیم؟ | بیماری

: انگیزه ورزش کردن و تناسب اندام رو چیجوری بسازیم؟

:  

چیجوری میتونم واسه ورزش در خود ایجاد انگیزه کنم؟ می دونم که ورزش اهمیت فوق العاده ای داره، اما خودمو مجبور به این کار نمی کنم.

 

سوال:
چیجوری میتونم واسه ورزش در خود ایجاد انگیزه کنم؟ می دونم که ورزش اهمیت فوق العاده ای داره، اما خودمو مجبور به این کار نمی کنم.
 
جواب مارتیکا هینر:
آدمایی که بیرون از منزل کار می کنن به پر مشغله ای دیگه افراد هستن. فرق در اینه که اونا یه جوری خودشون رو به ورزش کردن مجبور میسازن- حتی وقتی که حوصله ندارن. روان شناسا ورزشی، کارشناسان تغذیه و روان شناسا تربیت بدنی سالها واسه تشخیص عامل ایجاد انگیزه در افراد غیر متحرک تلاش کردن.

 

جواب سخته. در بعضی تحقیقات یه جور عنصر ژنتیکی که در افراد ایجاد انگیزه می کنه، تشخیص داده شده.
یه تعدادی از موشها رو در قفسی قرار دادن (به همراه چرخ ورزشی) چند تا از اونا روی چرخ می پرند، بر عکس بقیه تحرکی نداشتن.

 

 همینطور، بعضی افراد واقعا حوصله ندارن بعد از کار بدوند یا به کلاس ورزش برن، اما بقیه مردم برعکس این گروه هستن.

 

بیایید با اون روبرو شیم:
شما می تونین انجام ندادن هر کاری رو توجیه کنین. می تونین دلیلی واسه فعالیت نداشتن یا انجام هزاران هزار کار داشته باشین. اما وقتی صحبت از ورزش به میان میاد: هیچ دلیل و بهونه ای پذیرفتنی نیس. حتی اگه مریض هستین یا از دید جسمی محدودیت دارین، می تونین واسه ورزش مناسب خودتون برنامه ریزی کنین.

 

نباید این کار رو به تاخیر بندازین (کار امروز به فردا مسپار).
هر چی بیشتر از جنب و جوش ورزشی دوری کنین، به نتیجه های منفی بیشتری دچار میشین. نه فقط در برابر بیماریهای بیشتری (یا بدتر کردن مریضی الان خود) قرار می گیرین، بلکه مرگ زودتر به سراغ شما میاد. از طرفی هم اضافه وزن پیدا می کنین. علاوه بر اینا، شل و ول، ضعیف، کم انرژی و ضعیف تر میشین. و این نحیف شدن شما رو پیرتر می سازه. پس اگه پیشنهاد من و دیگه پزشکان رو جدی نگیرید و الان که کم سن تر هستین، بعد از چند سال فردی ۵۰ یا ۶۰ ساله به نظر می رسید. دوست دارین که چهره فردی پیر رو داشته باشین؟ یا تمایل دارین مثل افراد پرتحرک و زرنگ باشین و خوب تغذیه کنین؟ ، باید بدونین که چه انجام بدین.

 

این سئوال باقی می مونه:
چیجوری در خود ایجاد انگیزه کنین؟ باید از تاکتیکا و روشای مناسب بهره بگیرین. در زیر چند مورد آورده شده:

 

۱- ۱۰ دقیقه فعالیت
این روش خیلی موثره. اگه می تونین بند کفش ورزشی خود رو ببندین و از خونه خارج شید، درصد قضیه حله. اگه شروع کنین و استارت اون رابزنید، شانس به شما روی می آورد. خیلی از مردم علارغم بهترین خواسته ها و نیات خود ورزش رو رها می کنن.
اما شما باید خودتون رو به کمترین حد ممکن روزی ۱۰ دقیقه پیاده روی یا به کار گیری دستگاه های ورزشی مقید کنین. و به مرور مدت اونو زیاد کنین. حتی اگه به همین ۱۰ دقیقه هم اکتفا کنین، بازم موثره و نتیجه می گیرین، چون که بهتر از اینه در هفته بیشتر از یه ساعت ورزش کنین، اما زود خسته شید و اونو کنار بذارین.

 

۲-  واسه خود دلایل ورزش کردن رو مثل سرود هندوها تکرار کنین.
می خواین واسه رفتن به عروسی یا دانشگاه تناسب اندام داشته باشین؟ یا می خواین وقتی در آینه نگاه می کنین، از دیدن خود لذت ببرین؟ یا انرژی بیشتری واسه بازی کردن با بچه ها و نوه های خود داشته باشین؟ هر چیزی که هدف شما باشه، با ورزش می تونین به اون نائل شید.
هر چی که می خواین و تو ذهن دارین،مجسم کنین و بدونین که با ورزش و جنب و جوش می تونین به نتیجه برسین.

 

۳-  فعالیتی رو پیدا کنین که به اون علاقه دارین یا راهی واسه علاقمند شدن به چیزی که دوست ندارین، بیایید.
بله، درسته: بعضی وقتا دستگاه های ورزشی خسته کننده هستن، اما اونا یه وسیله هستن، و اگه می خواین تند تند برقصید و فعالیت چند گانه داشته باشین، این دستگاه ها موثر هستن. مثلا، اگه می خواین، زبانی رو یاد بگیرین، mp3 رو پر از درسای زبون مورد علاقه خود کنین و هنگام ورزش یا کار روی تردمیل به اونا گوش بدین.
 
همه اینا بهتر  از لمیدن روی مبل و خوندن کتاب یا گوش دادن به اخبار سیاسی و همیشه به سینما رفتن هستن. البته نباید فقط به این دستگاه های ورزشی اکتفا کنین.

 

کلاسای گروهی تناسب اندام واسه تحریک کردن شما طراحی شدن. اما به خودتون قول بدین که در تموم جلسات اونا شرکت جویید. این کلاسا شامل اروبیک و رقص هستن. بهتره که در دو کلاس جداگونه و دو مربی متفاوت ثبت نام کنین. بعضی از مربیان شخصیتشون به گونه ایه که افراد رو با انگیزه می کنن. یا بعضی از اونا مهارت تدریس فوق العاده ای دارن و کلاسای اروبیک رو اونقدر زنده اداره می کنن که افراد انرژی دو چندانی پیدا می کنن. (بر خلاف اون عده که افراد رو سردرگم می کنن). اگه در کلاس احساس خوبی ندارین، نشونه ای واسه نداشتن مربی خوبه، مربی که فقط افاده داره و تحمل اشتباه شاگردان خود رو نداره.

 

 بعضی وقتا بعضی افراد کلاس ورزش رو هم دوست ندارن. پس اگه شمام جزء این گروه هستین، به پارک محل خود برید و با بقیه افراد تنیس یا والیبال بازی کنین. پس بیشترین حد تلاش خود رو به کار ببرین و فعالیت مورد علاقه خود رو پیدا کنین. 
 

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت