انواع عدم تعادل هورمونی

: بدن ما رو هورمونای مختلفی در برمیگیرد که تعادل بعضی از اونا واقعاً واسه حفظ سلامت لازم ان.

به گزارش آلامتو و به نقل ازا دکتر کرمانی؛ جدا از غذایی که می خورید و ورزشی که انجام می دید دلایل زیادی هست که کاهش وزنتون با مقاومت مواجه بشه. نبود تعادل تغذیه ای، التهاب طولانی، چالشای متابولیزمی، سندروم روده چکه کن، تغییر در میکروبیوم، سموم محیطی و ژن هاتون همه اینا می تونن روی تلاشتون واسه سالم تر شدن تاثیر بذارن.

یکی از دلایل بزرگ اما ندیده گرفته شده واسه مقاومت به کاهش وزن شامل نبود تعادل هورمونی می شه. هورمون هیولایی که باعث زیاد شدن وزن، التهاب و بیماریای طولانی می شه انسولین اضافیه. اما انسولین تنها بازیگر نیس، دیگه هورمونا هم روی سلامت و وزنتون تاثیر می ذارن. سه مورد از بزرگ ترین اونا عبارتند از هوتیروئید، کورتیزول و هورمونای جنسی. بیایید نگاهی کوتاه به هر کدوم از این هورمونا داشته باشیم.

۱. تیروئید

کارکرد تیروئید نقشی بسیار مهم در اثبات وزنی سالم داره. هیپوتیروئید یا کم کاری تیروئید نقش مهمی در مقاومت به کاهش وزن اجرا می کنه. تحقیقات نشون داده از هر پنج زن یکی و از هر ده مرد یکی دچار مشکل کم کاری تیروئید می شن.

بسیاری چیزها از جمله رژیم غذایی، کمبود مواد مغذی، استرس و سموم محیطی در این نبود تعادل موثر هستن. یکی از دلایل شایع کم کاری تیروئید نبود تحمل گلوتنه که ۳۰ درصد حملات خود ایمنی به تیروئید به نام مریضی هاشیموتو رو شامل می شه.

دیگه مواردی که واسه کارکرد تیروئید مشکل به وجود میارن عبارتند از آفت کش ها و فلزات سنگین. کمبود مواد مغذی هم می تونه سرعت این غده رو کم کنه. تیروئیدتون به مواد مغذی مشخصی نیاز داره تا به صورت بهینه کار کنه از جمله سلنیوم، روی، ید و چربیای امگا ۳. پیشنهاد می شه اول با یه متخصص صحبت کنین تا دقیقا فهمیده باشین مشکل از کجاس.

۲. کورتیزول

استرس طولانی یکی دیگه از شکلای جور واجور مشکلاتیه که باعث مقاومت به کاهش وزن می شه. افکار استرس زا، مسیرهای متابولیکی رو فعال می کنه که موجب زیاد شدن وزن و مقاومت به انسولین می شه.

چیجوری؟ کورتیزول هورمون آدرنالیه که به شما کمک می کنه سریع تر بدوید، بهتر ببینین، بهتر بشنوین و واسه دریافت سریع انرژی سوخت رو به جریان خونتون پمپاژ می کنه. این هورمون در زمان غار نشینی آدم به اون واسه واکنشای جنگ یا فرار کمک می کرده. هم اینکه این هورمون گوارش رو خاموش می کنه و سرعت سوخت و ساز رو پایین می آورد.

تموم اینا اگه به یه وقتی کوتاه باشه به طور کامل طبیعیه. اما اگه کنترل نشده رها شه، استرس دراز مدت و سطح بالای کورتیزول باعث بالا رفتن قند خون، افزایش چربی شکمی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و از دست دادن بافت عضلانی می شه.

راه هایی واسه مدیریت استرس پیدا کنین – از جمله مدیتیشن، یوگا، نفس عمیق و تغییر تفکرتون – این کار پایه مسلط شدن بر مقاومت به کاهش وزنه.

۳. هورمونای جنسی

نبود تعادل هورمونی مانند استروژن و تستوسترون هم می تونن باعث مشکلات وزنی شن. چه مرد باشین چه زن، داشتن مقدار زیادی استروژن باعث اضافه وزن می شه. در هر دو جنسیت مصرف زیاد قند، کربوهیدراتای تصفیه شده و الکل می تونه باعث بالا رفتن استروژن شه.

سالم نگه داشتن روده هم باعث گسترش سوخت و ساز سالم هورمونای جنسی می شه. فیبر خیلی کم یا مقدار زیادی آنتی بیوتیک می تونه به روده آسیب برسونه و افزایش استروژن رو تحریک کنه، چون بدنتون نمی تونه خوب به سم زدایی و دفع زباله های بدن بپردازه.

سموم محیطی مانند آفت کشا زنواستروژن نامیده می شن چون حتی در دوز پایین هم مانند استروژنا عمل میکنن.

نشونه های استروژن زیادتر از اندازه در زنان عبارتند از:

  • حساسیت به درد در سینه ها
  • احتباس مایعات
  • سندرم پیش قاعدگی بد
  • فیبروئید
  • خون ریزی سنگین در دوره قاعدگی

در مردها داشتن استروژن زیادتر از اندازه می تونه باعث:

  • از دست دادن موهای بدن ( از جمله قفسه سینه، دستا و پاها )
  • جلو اومدن شکم
  • ایجاد سینه در آقایون

کمبود تستوسترون در مردان باعث می شه اینجور مواردی رو تجربه کنن:

  • از دست دادن عضله و افزایش چربی
  • مشکل کارکرد جنسی
  • کاهش میل جنسی، خستگی
  • مه ذهنی
  • از دست دادن تراکم استخون که منتهی به پوکی استخون می شه.

کاهش تستوسترون در آقایون هم اینکه می تونه به روند پیری سرعت ببخشد. کمبود ورزش، مصرف الکل، استرس، سموم محیطی، بیماریایی مانند دیابت و یا حتی مشکلات هیپوفیز هم می تونن تستوسترون رو کم کنن.

اگه به نبود تعادل هورمونای جنسی مشکوک هستین، باید آزمایش بدین و زیر نظر دکتر متخصص معاینه شید. در میان راه کارای تعادل بخشیدن به این هورمونا ورزش مرتب و به کار گیری برنامه ای سالم و پر از چربیای سالم است که هر کسی می تونه اونو بکنه. با وجود اینکه عوامل زیادی هستن که می تونه روی نبود تعادل هورمونی یا دیگه شکلای جور واجور اون تاثیر بذارن اما نوع غذا خوردن و سبک زندگی اصلی ترین عوامل هستن. دلسرد نشید. با چیزی که می خورید، اندازه تحرکتون و چیجوری زندگی کردنتون کارای زیادی می تونین واسه متعادل کردن هورمون هاتون انجام بدین.

.

منبع :