مقالات دانشگاهی ارشد

جستجوی مقالات فارسی – بررسی بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران با رویکرد آژانس های درجه …

درعصر حاضر ، افزایش کارآمدی بازاریابی از اهمیت والایی برخوردار و موضوع بسیار با ارزشی به حساب می آید.
۳ اهمیت و ضرورت مساله
دست یابی به توسعه، یکی از مهمترین اهداف در هر جامعه ای می باشد. جوامع با توجه به شرایط خود (اعم از مادی، غیر مادی، داخلی و بین المللی) یکی از راه‏های رسیدن به توسعه را برمی گزینند.
امروزه صنعت گردشگری صنعتی جهانی است که هر ساله صدها میلیون نفر را در حوزه بین المللی و بومی در بر می‏گیرد (میسون[۹]: ۱۳۹۰ )؛ و حجم عظیم مالی توام با اشتغالی که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‏کند سبب شده است که کشورهای مختلف جهان با توجه به توانمندی‏های طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی خود سعی کنند سهمی از این اقتصاد را به خود اختصاص دهند (پاپلی و سقایی[۱۰]: ۱۳۸۸) تا از این طریق به توسعه گردشگری و توسعه‏ای جامع دست یابند. ایران از نظر دارا بودن جاذبه های گردشگری در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد . طبیعت چهار فصل، جاذبه های طبیعی مناطق دریای خزر، طبیعت رویایی اردبیل، آسمان پرستاره و دیگر دیدنی های کویر، خلیج فارس و جاذبه های کیش، مراکز مهم زیارتی شیعیان و مهم تر از همه جاذبه های بی نظیر تاریخی و فرهنگی اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران، کشور ما را از نظر پتانسیل های گردشگری ممتاز ساخته است. اما این پتانسیل بدون اطلاع رسانی، آن هم به زبان روز دنیا سودی نخواهد داشت.
دفاتر و آژانس های گردشگری از مهم ترین ارکان و قطب های گردشکری در کشور به شمار می آیند که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم، نقش تعیین کننده ای در جذب گردشگر دارند. روش های بازاریابی آژانس های گردشگری در ایران اغلب روش های ابتدایی و سنتی بوده و تنها تعداد محدودی از آژانس ها توانسته اند تا حدودی با استفاده از روش های مدرن وارد بازار رقابتی شوند. اغلب آژانس های گردشگری دارای ضعف های عمده در بازاریابی الکترونیکی E -marketing هستند.
صنعت گردشگری نیز می بایست هم پای با دیگرصنایع و برندها در زمینه‌ ی استفاده از فناوری های نوین گام بردارد و از تکنولوژی ها درجهت ارتقای خدمات بازاریابی بهره مند گردد. داشتن یک روش متفاوت در بازاریابی های خلاقانه و هوشمندSmart or intelligent Marketing می تواند منجر به تمایز یک شرکت گردشگری نسبت به سایرین گردد. اغلب شرکت های گردشگری در ایران با روش های مدرن بازاریابی آشنایی ندارند و اغلب نحوه استفاده صیحیح این روش ها را نمی دانند و از آن بهره نمی گیرند. این ضعف ها را می توان ناشی از عدم آشنایی با فن آوری های اطلاعات و ارتباطات ، نداشتن نیروی انسانی متخصص، عدم آشنایی با شبکه های اجتماعی و نداشتن پروفایل به روز در این شبکه ها و نا آشنایی با مفاهیم بازاریابی مدرن و کاربرد آنها باتوجه به شرایط موجود دانست. چنانچه دفاتر گردشگری نتوانند خود را با علوم، فنون و تکنولوژی جدید تطبیق و یا روش های سنتی و قدیمی را ادامه دهند، با گذشت اندک زمانی با رکود و کاهش جذب گردشگر مواجه خواهند شد و به عبارتی در بازار رقابتی شکست خورده و میدان را به حریف واگذار میکنند ودر نهایت از بازار رقابتی حذف می گردند.
۴ سوال ها پژوهش
آیا بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی و توسعه گردشگری ایران موثر است ؟
آیا صرف بودجه و زمان در حیطه بازاریابی هوشمند باعث افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری خارجی خواهد شد؟
۱-۵ اهداف پژوهش
اهداف تحقیق در بر گیرنده‏ی موارد زیر است:
بررسی ارتباط بین بازاریابی هوشمند وتوسعه صنعت گردشگری و افزایش فروش
بررسی ارتباط بین بازاریابی هوشمند و افزایش ارزآوری حاصل ازگردشگری
توسعه و ترغیب سازمان ها به استفاده از فن آوری های نوین در گردشگری و بازاریابی گردشگری
آگاه نمودن مسیولین به اهمیت گردشگری هوشمند و فن آوری در رقابت جهانی
فرضیات
فرضیه ۱: بین استفاده از بازاریابی هوشمند و افزایش گردشگران ورودی و فروش بیشتر دفاتر گردشگری رابطه مستقیم و معنا داری وجود دارد.
فرضیه ۲ : بین استفاده از بازاریابی هوشمند و افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری ورودی رابطه مستقیم و معنا دار وجود دارد.
۱-۷ پیشینه تحقیق
شکل کنونی اینترنت، به خصوص شبکه جهانی وب از سال ۱۹۹۲ ظهور یافته و تنها چندین دهه است که از زمان پیدایش این مفهوم و همچنین ادبیاتی که اینترنت وگردشگری راتوضیح می دهد، میگذرد. (بوهایلس[۱۱] : ۲۰۰۱ ). یکی از مهترین وقایعی که به دنبال مفهوم شبکه اینترنتی به وجود آمد نسل های وب بود که توسط گروهی به رهبری تیم برنزلی [۱۲] یا سازمان پژوهش هسته ای اروپایی در ژنو (سویس ) در سال ۱۹۸۹ ابداع گردیدمنشا آن نظام شبکه ای است که به وسیله آن فیزیک دانان سراسر جهان به همکاری می پرداختند، سپس به شبکه فرامتن، نظامی که خواننده را با استفاده از پیوندهای بهم مرتبط قادر به مطالعه به شیوه غیر تربیتی می سازد، پیوست.
در پنج سال اخیر تغییراتی در استفاده از وب سایت ها مشاهده میگردد. نسلهای مختلف وب شامل وب ۱، وب ۲، وب ۳ و وب ۴ میباشد .
نسل وب ۱ از سال ۱۹۹۱-۲۰۰۴ میباشد و این وب سایت ها معمولا یک طرفه هستند و صرفا اطلاعات سایت ها توسط تعداد محدودی مدیر ، تامین شده و توسط بازدیدکنندگان مشاهده می شوند . این نسل شامل وب سایت های ایستا هستند و مطالب و محتوا فقط بصورت read- onlyمیباشد و در این نسل افراد با وب سایتها ارتباط برقرار
میکردند. p2w (people to web)
نسل وب ۲، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ میباشد، وب۲ یا وب مشارکتی، در واقع نسلی از وب محسوب می شود که اطلاع رسانی را از یک روند یک طرفه به یک حرکت مشارکتی تبدیل نمود. این به آن معناست که محتوای سایت توسط کلیه کاربران و بازدیدکنندگان تامین شده و خود کاربران سایت نیز سهم موثری در تولید و سامان دهی محتوای سایت خواهد داشت. این وب از نظر فنی نیز با آژاکس یا رفرش لس شدن وب سایت ها شناخته می شود به شکلی که بدون نیاز به بارگذاری صفحات جدید ، صرفا بخش هایی از صفحه که تغییر کرده اند بارگذاری خواهند شد. این به معنی افزایش بالای سرعت بارگذاری و لود صفحات یک وب سایت اینترنتی می باشد. از وب ۲ برای برقراری ارتباط بین انسان ها استفاده میکردند. وب ۲ به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد کامپیوتر نقش به سزایی در تعاملات امروز دارد و شامل شماری از خدمات، کاربران و یا ابزارهاست که از وب به عنوان یک پایگاه جهت افزایش مشارکت استفاده میکنند. وب ۲ رویکرد نوین وب به سوی الگوهای مشارکت جو، توسعه باز و انعطاف پذیر است و برای نظام های تولید محتوا به کار می آید. در وب ۲ کاربر صرفا مصرف کننده محتوا نیست، بلکه خود او هم در فرآیندی جمعی و غیر متمرکز به تولید محتوا می پردازد و به طور کلی در چرخه حیات وب نقشی موثر ایفا می کند.
به طور کلی به نظر می رسد وب ۲ نحوه تعامل با منابع اطلاعاتی را متحول کرده است. از جمله خدمات وب ۲ می توان به : بلاگ ها[۱۳]، ویکی ها[۱۴]، خبرخوان ها[۱۵]، پیغام فوری [۱۶]، سایت نشانه گذاری- اجتماعی[۱۷] و پادپخش ها [۱۸]. یکی از کاربر پسندترین نشانه های این نسل از وب که آمار رشد بالایی دارد، شبکه های اجتماعی پیوسته[۱۹] است.
محبوبیت و افزایش روز افزون استفاده از شبکه های اجتماعی پیوسته، دنیای جدیدی از همکاری و ارتباطات را ایجاد کرده است. در لوای این شبکه ها بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به هم مرتبط هستند که به ایجاد، همکاری و ارتقاء دانش خود می پردازند.
نسل وب ۳ از سال ۲۰۰۹ به بعد میباشد. وب ۳ یا وب معنایی ، به وب سایت های هوشمندی گفته می شود که محتوا و مخاطبین خود را شناخته و بر اساس هوش مصنوعی و مکانیزم های داده کاوی به کار رفته در نرم افزار ، تصمیم گیری کرده و محتوای خود را متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب نمایش می دهد. وب سایت های نسل ۳، به دلیل پیچیدگی زیاد فنی ، هم اکنون تعداد کمی از سایت های تحت وب را شامل می شود.در این وب اینترنت را برای برقراری ارتباط میان اطلاعات با اطلاعات استفاده میکنند.
نسل وب ۴، در این وب یک انقلاب تکنولوژی پبیش بینی می شود و آنچه از وب ۴ انتظار می رود این است که وب ها به تمام زندگی ما نفوذ کنند و محیط زندگی ما به عنوان دست یار نرم افزار باشد. در وب ۴ ورود اطلاعات به دستگاه مانند کامپیوتر در وب ۱ ، تلفن و موبایل در وب ۲ ، و اتصالات هوشمند در وب ۳ نیست بلکه منابع اطلاعات به طور مستقیم به اینترنت متصل می شوند . به عنوان مثال کنترل کامپیوتر با افکار، سناریوهایی هستند که می توانند در آینده به یک واقعیت تبدیل شوند.
نمودار ۱-۱ : نسل های وب
منبع : سایت رادامتورکز
در قرن بیستم اقتصاد دنیا به دلیل توسعه و دگرگونی تکنولوژی دست خوش انقلابی وسیع گردید. تعاملات قوی بین تکنولوژی و گردشگری تغییرات اساسی نو و به هنگامی را در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برنامه ریزی مقاصد گردشگری به ارمغان آورد. ( جکی لینکی ، جورجیوسکی و شاردا[۲۰]: ۲۰۰۷)
فن آوری اطلاعات و ارتباطات منجر به تغییراتی سریع در زمینه تاثیرات سازمان های گردشگری، شیوه هایی از چگونگی کسب و کار دربازار محور و همچنین رفتار متقابل مشتریان با آژانس های گردشگری گردید.(بوهایلس[۲۱]: ۲۰۰۳ )
گردشگری الکترونیکی صنعت جدیدی است که عمری کمتر از دو دهه دارد و در کشور ما به دلیل وجود قابلیت های مناسب جای پیشرفت بسیار وسیعی دارد. این گردشگری به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از دنیای فیزیکی پیرامون ما را در اختیار ما قرار میدهد.(کهنسال و همراز[۲۲] : ۲۰۰۹ )
۱-۷-۱ پیشینه پژوهش در خارج از کشور
محققین تا حدودی به تاثیرعوامل موثر بر توسعه گردشگری الکترونیک پرداخته اند که برخی از این افراد و پژوهش ها عبارتند از : دلین و همکاران[۲۳] : ۲۰۰۲ که به قابلیت تجارت الکترونیک در جمع آوری و سفارشی سازی اطلاعات گردشگری مورد نیاز و دریافت خدمت بر اساس سلایق، نیازمندی ها و بودجه فرد اشاره نموده است که منجر به آزادی انتخاب بیشتری می گردد. ما و همکاران[۲۴] : ۲۰۰۳ به بررسی نقش اینترنت و تاثیر آن در صنعت گردشگری پرداخته است.
وارتنر و ریچی [۲۵] :۲۰۰۴ به نقش فن آوری اطلاعات و اینترنت در تغییر نیاز مشتریان و روش های جستجو و انتخاب خدمات گردشگری اشاره نموده اند. بوهایلس و لا[۲۶] : ۲۰۰۸ به تاثیر رشد فن آوری اطلاعات برگردشگری الکترونیک پرداخته است.
الغفاری[۲۷] : ۲۰۰۹ به شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی ارایه دهنده خدمات گردشگری الکترونیک در وزارت گردشگری کشور عمان پرداخته است. همچنین وی مواردی همچون وجود برنامه ریزی، زیرساخت های حقوقی ، ساختارهای دولتی و سیاست گذاری مناسب در این میان کارگشا دانسته است.
کیم [۲۸] : ۲۰۰۵ در مطالعه

حتما بخوانید :   بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید مصرف کنندگان- قسمت ۵

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

ای تحت عنوان” گردشگری الکترونیک یک راهکار ابتکاری برای موسسات گردشگری کوچک و متوسط در کره ” به بررسی مشکلات و راه حل های تجارت الکترونیک در صنعت گردشگری کره پرداخته و پیشنهاداتی را برای موفقیت استراتژی های تجارت الکترونیک در گردشگری برای صنعت و دولت ارایه داده است.
کاردوس [۲۹]: ۲۰۰۵ در مطالعه ای به بررسی و ارایه یک راهکار جدید تحت عنوان بسته بندی پویا برای گردشگری الکترونیک پرداخته است. یکی از انواع مهم کاربردهای گردشگری الکترونیک که در سال های اخیر ایجاد شده است سیستم بسته بندی پویاست. امروزه بسته بندی پویا برای صنعت گردشگری مانند خطوط هواپیمایی، هتل ها، راهنمایان تور و آژانس های گردشگری به منطور ایجاد بسته سفارشی مشتریان حیاتی است. بسته بندی پویا میتواند به صورت ترکیب اجزای مختلف سفر ، دسته بندی و قیمت دهی به صورت هم زمان در پاسخ به درخواست مشتریان با آژانس های رزرو جا تعریف شود.
لی و سویمی[۳۰] : ۲۰۰۷ در مطالعه ای به بررسی تجارت الکترونیک در گردشگری چین پرداخته اند. تجارت الکترونیک تغییرات معنی داری را در کانال های توزیع محصولات سفر در جهان و چین ایجاد کرده است. هرینکسون[۳۱] : ۲۰۰۵ در مطالعه ای به بررسی وب سایت های معنایی و گردشگری الکترونیک پرداخته است. گردشگری یک صنعت هدایت گر در مشاغل الکترونیک است .

You may also like...