اهمیت سردی و گرمی غذاها | طب ایرانی

اهمیت سردی و گرمی غذاها

اهمیت موضوع گرمی و سردی به قدریه که اطباء قدیم، سلامتی بدن رو وابسته به مزاج متعادل می دونن و به هم خوردن این توازن رو مریض کننده حساب می کنن.

طب سنتی به اهمیت اضداد که تشکیل دهنده زندگی هستش، پی برده. در واقع خواص سردی و گرمی غذا هم یکی از این اضداده که باعث ادامه زندگی می شه.

این معنی در فرهنگای جور واجور هم به کار میره (مثل یین و یانگ در طب چینی یا اسیدی و قلیایی که مفاهیمی جهانی هستن).

در واقع خود بدن و هم بعضی غذاها، خاصیت اسیدی و یا قلیایی دارن، طوری که واسه رسیدن به توازن بعد از دریافت زیاد مواد اسیدی، باید خوراکیای قلیایی گرفت و یا برعکس به هنگام قلیایی شدن بدن، دریافت مواد اسیدی رو بالا برد.

واژه دیگری با عنوان خشک و مرطوب هست،  طوری که ممکنه در بدنمون احساس تری یا خشکی کنیم.

 

غذا، وسیله ای شفابخش

در سراسر دنیا، غذا نعمتی الهی و وسیله ای شفابخشه که مورد تکریمه. در واقع در هر منطقه خوردن غذا، آداب و رسوم خاص خود رو داره که رابطه بسیار با ایجاد توازن در بدن داره و در هر منطقه منحصر به فرد هستش. در آداب سنتی غذا خوردن ما ایرونیا هم معمولاً این مسئله رعایت شده، طوری که مثلا دوغ با کاکوتی، عدسی با گلپر، نون گندم با رازیانه و مشکی دانه، تخم مرغ با دارچین، آبگوشت با آویشن، چای با آب لیمو، ماهی با گردو و فلفل مشکی، باقلا با گلپر، برنج با زیره، ماست با شیره، پنیر با گردو، شیر با گلاب و هل، خیار با نعنا و گل سرخ، ماست با زنیان، گوشت با سماق و … مصرف می شده.

غذاهای گرم باعث بهتر شدن جریان خون و نگهداری گرمای بدن می شن. از

بوی تند ادرار، بالا رفتن فشارخون، تشنگی زیاد، افسردگی، سردرد، بی قراری

و پریشونی و سرگیجه اشاره کرد

پایه طبقه بندی غذاها در طب سنتی، براساس اثر هر ماده غذایی در بدنه در واقع صفت گرمی و سردی که به غذاها داده می شه، براساس غلبه این صفات بر طبع فرده، طوری که فرد سرد مزاج با مصرف غذاهای طبع سرد دچار خواب آلودگی، تکرر ادرار و افزایش آب دهن می شه، ولی مصرف همین غذا در فرد گرم مزاج، باعث متعادل شدن ایشون می شه.

اهمیت موضوع گرمی و سردی به قدریه که اطباء قدیم، سلامتی بدن رو وابسته به مزاج متعادل می دونن و به هم خوردن این توازن رو مریض کننده حساب می کنن. در تقسیم بندی کلی، بیشتر میوه ها و سبزیا در طبع سرد بوده و غذاهای با منشأ حیوونی طبع گرم تری دارن.

 

عکس العمل افراد در برابر غذاها

هرکی در برابر یه سری غذاها عکس العمل مخصوص به ساختمون بدن خود رو نشون میده. این مطالب مانند تموم جنبه های دیگه زندگی در رابطه به توازن اضداده. گیاهان مخصوصاً به صورت خام بیشتر سرد (قلیایی) هستن، اگه بیشتر غذاهای حیوونی در گروه غذاهای اسیدی یا گرم قرار می گیرن. نمک، شکر و روغن هم در اثر مصرف زیاد، طبیعت خوراکیا و توازن بدن رو بر هم میزنن.

چیزی که از گذشته به ما به ارث رسیده و بزرگ ترها در مورد غذاها عنوان می کنن، در واقع گذشته علمی داره. همونجوریکه می ببینن در تابستون واسه توازن گرمای هوا در منازل، مصرف غذاهای پختنی و سرخ کردنی کمتر شده و به خصوص ماست و خیار پای ثابت سفره می شه. یا در زمستونا، بزرگ ترها پیشنهاد به مصرف زنجبیل می کنن.

ماست، نعنا و کاهو و سکنجبین، هندوانه و خیار همه در فصل گرم مصرف می شن و هدف سرد شدن طبع ما هستش. بدن ما بیشتر به غذایی نیاز داره که خاصیت قلیایی اون بیشتر باشه، مثل بیشتر سبزیجات، اودیه ها، میوه ها و مغزها، چون صفرا که از بدن ترشح می شه خود حالت اسیدی داره.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین رژیم غذایی امروز که پر از شکر، نمک، چربی و هم غذاهای منجمد و افزودنیای خوراکیه همه اسیدیته بدن رو زیاد می کنن.

زیاد غذاهای سرد باعث آرتریت، روماتیسم، دست و پای سرد، تکرر ادرار، ترشح زیاد بزاق، دل درد، نفخ شکم، اسهال، اضطراب، گرفتگی عضله، خستگی و درد ماهیچه می شه

استفاده زیاد از نمک و شکر به فرد فشار عصبی وارد می کنه و مانع از جذب مواد مغذی لازم واسه بدن می شه.

کمبود مواد مغذی به طور برعکس موجب می شه بدن شما غذای بیشتری بطلبد که نتیجه اون پرخوری و چاقی می شه. بدن ما به قند نیاز داره، اما مصرف زیاد اون اندازه انسولین رو زیاد می کنه و در نتیجه اون، انسولین قند اضافه رو به صورت چربی در سلولا انبار می کنه. میوه ها شامل قند هستن، اما چون به همراه فیبر هستن، جذب قند رو در بدن کنه می کنن. نمک یا همون سدیم هم واسه عکس العملای داخلی بدن حیاتیه، ولی باید همیشه با عنصر پتاسیم در تعادل باشه. وگرنه باعث دفع کلسیم از ادرار و بروز پوکی استخون می شه.

 

مصرف زیادتر از اندازه غذاهای گرم یا سرد

غذاهای گرم باعث بهتر شدن جریان خون و نگهداری گرمای بدن می شن. از بوی تند ادرار، بالا رفتن فشارخون، تشنگی زیاد، افسردگی، سردرد، بی قراری و پریشونی و سرگیجه اشاره کرد.

در مقابل، غذاهای سرد باعث کاهش این علائم می شن، ولی مصرف زیاد غذاهای سرد باعث آرتریت، روماتیسم، دست و پای سرد، تکرر ادرار، ترشح زیاد بزاق، دل درد، نفخ شکم، اسهال، اضطراب، گرفتگی عضله، خستگی و درد ماهیچه می شه.

 

ضرورت تعادل مزاج و غذا

براساس طب سنتی ایران هر فرد حالت و طبیعت مزاج بدن خود رو نسبت به غذاهای سرد و گرم باید تشخیص بده و در مصرف اونا رعایت میونه روی رو بکنه تا دچار مشکلات نشه.

در مورد چهار مزاج اصلی لازمه بدونیم غذاهای چرب و شیرین صفرا رو

زیاد می کنن، غذاهای مونده، شور و بیات، نمک سود، سودا رو زیاد می کنن،

غذاهای سردی بخش مثل لبنیات، ترشی و سرکه بلغم رو زیاد می کنن. پرخوری

هم حالت دموی مزاج رو زیاد می کنه

نبود هماهنگی بین مزاج و غذا موجب مشکل در اندامای داخلی مثل قلب و ریه شده، و شخص احساس مریضی می کنه، پس تعادل بین اونا خیلی با اهمیته. همونجوریکه امروزه یکی از دلیلای زمینه ای واسه بروز مریضیای اتوایمیون (مشکل سیستم ایمنی) مثل فراموشی، MS و پارکینسون رو دارا بودن طبع سرد می دونن.

 

غذاهای گرم و سرد

غذاهای سرد: گوشت گاو، نون جو، ماهی، مرغ ماشینی، کره، گل کلم، کرفس، گیلاس، مرکبات، زرشک، کشک، ماش، باقلا، قارچ، ریواس، زردآلو، آلو، سیب، گلابی، انار، بادمجان، نخودفرنگی، گوجه فرنگی، توت فرنگی و شلغم.

غذاهای گرم: مرغ خونگی، گوشت گوسفند، گوشت شتر، نون گندم، انگور، عسل، تخم مرغ، نخود، گردو، طالبی، هویج، انجیر، توت، گوشت شترمرغ، گوشت بوقلمون، گوشت بز و شیر شتر.

غذاهای معتدل: برنج قهوه ای، جو دو سر، روغن زیتون، چای و پنیر فتا.

 

بلغمی مزاج ها

بلغم نسبت به سه مزاج دیگه، در رابطه بیشتری با سردی بدن است. افراد بلغمی بیشتر سفید هستن و پوست سرد و نرمی دارن، میل بسیار به خواب دارن، هضم غذا در اونا دیر انجام می شه، آب از دهن اونا جاری می شه، کم حواس هستن، در اونا دفع ادرار با فشار زیاده و موی سفید قبل از موعد مقرر در اونا شایعه.

اگه بلغم (سردی) در سر زیاد شه، حماقت ایجاد می شه. اگه دقت کنین بیشتر مواد غذایی که واسه افزایش حافظه پیشنهاد می شن (مثل کشمش، خرما، عسل و …) گرم هستن. زیادی سردی در سر فراموشی رو شدید شدن می کنه.

گیاهان مخصوصاً به صورت خام بیشتر سرد (قلیایی) هستن، اگه بیشتر غذاهای حیوونی در گروه غذاهای اسیدی یا گرم قرار می گیرن

افراد بلغمی نباید سردیا رو به تنهایی مصرف کنن. این افراد باید مواد لبنی رو محدود کنن. مصرف زیاد ترشیجات، سرکه، شورها، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، سوپ جو، نون جو، میوه های ترش، قارچ، ماش، گوشت گاو و گوساله غذاهای فرآوری شده، غذاهای آماده، شیرینی جات، نوشیدن مایعات به همراه غذا، و کلیه تنقلات واسه این افراد مضره، چون حالت اسیدوز رو در بدن زیاد می کنن.

بهترین غذاها واسه افراد بلغمی غذاهای گرمه یا اینکه همیشه در مصرف مواد غذایی، ادویه های گرم مثل زیره مشکی و سبز، هل، دارچین، زعفران، زردچوبه یا بذرهای ملین مثل تخم شربتی، خاکشیر و بارهنگ هم اضافه کنن. هم اینکه مصرف مغزها مثل گردو، بادام و فندق و ارده و شیره و خرما واسه این افراد خیلی خوبه.

در مورد چهار مزاج اصلی لازمه بدونیم غذاهای چرب و شیرین صفرا رو زیاد می کنن، غذاهای مونده، شور و بیات، نمک سود، سودا رو زیاد می کنن، غذاهای سردی بخش مثل لبنیات، ترشی و سرکه بلغم رو زیاد می کنن. پرخوری هم حالت دموی مزاج رو زیاد می کنه.

در مطالب بعدی درباره غذاهای به درد بخور و مضر واسه بقیه مزاجا صحبت انجام میدی.


منبع : tebyan.net