اهمیت رژیم غذایی در هوای پاک | چاقی

شاید شمام شنیدین که می گن باید شیر و ماست زیاد بخوریم تا اثرات این همه سربی که از راه هوای آلوده وارد بدنمون می شه، خنثی شه. آلودگی هوای تهران هم که هرچندوقت یه بار به دلیل پدیده گلخانه ای به حد بحرانی می رسه. اما این که می گن لبنیات اثر بد آلودگی هوا رو کم می کنه چقدر صحت داره و اصلا تغذیه با اثرات آلودگی هوا ارتباطی داره یا نه؟ …

قبل از این که سراغ سوال اصلی، یعنی کاهش اثرات داغون کننده آلودگی هوا به وسیله غذاها بریم، باید ببینیم آلودگی هوا چه تأثیری روی بدن میذاره و تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن به خاطر آلودگی هوا به وجود میاد، کدامه. وقتی می گیم هوا آلوده س، بیشتر به این معنیه که هیدروکربورهای به وجود اومده به وسیله سوخت ناقص مواد سوختی در هوای تنفسی ما پخش شدن. این هیدروکربورها سرطان زا هستن. از طرف دیگه در ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوییل، معمولا شکلای جور واجور فلزات سنگین مثل سرب وجود دارن که با سوختن این مواد، در هوا منتشر می شن. با اینکه در سالای گذشته بنزین بدون سرب وارد بازار شده ولی هنوزم گازوییل و نفت کوره که در صنایع استفاده می شه، سرب داره که سرطان زا هم هست. البته از گاز خطرناک مونوکسید کربن هم نباید غافل شیم، همون گاز بی رنگ و بی بویی که در زمستون هر سال جون کلی آدم رو میگیره و همیشه پیشنهاد می کنن که باید با لوله بخاری تمومش رو بیرون بفرستید. این گاز که در فضای بسته باعث مسمومیت شدید و مرگ می شه، حتی وقتی با لوله بخاریا هم بیرون فرستاده می شه باز می تونه خطرناک باشه؛ به این خاطر که این همه بخاریایی که در خونها می سوزن، مونوکسیدکربن رو در هوا منتشر می کنن و در اثر پدیده گلخانه ای در فصل سرما، این گاز هم اینکه بقیه گازهای مضر به سطح زمین برمی گردن و وارد ریهامون می شن. خلاصه این که زندگی شهرنشینی رو از این دردسرها گریزی نیس و ما اگه می خوایم در این هوای آلوده سالم بمونیم، باید چیزایی رو رعایت کنیم که یکی از این چیزها، نوع تغذیه مونه.

 

بهترین سبد غذایی

اگه آلودگی هوا خیلی شدید باشه، مشکل بشه از اثرات سوءاش در امان موند ولی در مورد میزانی از آلودگی که در اوقات عادی و در همه شهرهای بزرگ و صنعتی هست، می شه با مصرف بعضی از غذاها اثرات مضر آلاینده ها رو کم کرد.

واسه کم شدن مضرات آلودگی هوا مصرف غذاهایی شامل ویتامین E و ویتامین D رو پیشنهاد می کنیم. این ویتامینا می تونن اثرات مسموم کننده گازهای آلاینده رو خنثی کنن. ویتامین E رو در روغنای گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوونه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز می تونین استفاده کنین. منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ هستن که باید در برنامه غذایی روزانه تون باشن.

البته می تونین با تجویز متخصص، مکملای ویتامین E و D رو هم استفاده کنین. علاوه بر این ویتامینا مصرف غذاهایی که شامل آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن ان رو پیشنهاد می کنیم. سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارن. سلنیوم رو هم می تونین در غذاهای دریایی، مرغ، نون و غلات سبوس دار پیدا کنین.

«ویتامین C هم می تونه به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده کمک کنه. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارن می تونن با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل کنن.پس کلا بهتره مردم از سبزیا ومیوها و لبنیات بیشتر استفاده کنن تا اثرات داغون کننده هوای آلوده رو کم کنن.»

 

بدترین سبد غذایی

اما چه عادتای نادرست غذایی می تونن اثرات داغون کننده آلودگی هوا رو در بدن ما بیشتر کنن؟

«به کار گیری تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار چون باعث مشکل جذب عناصر به درد بخور در بدن می شن می تونن اثرات سوء آلودگی هوا رو دوبرابر کنن. موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان زا هستن واسه آدمایی که در برابر آلودگی هوای شهرها قرار دارن اصلا پیشنهاد نمی شن. کلا ما مردم رو به مصرف مواد غذایی تازه و غیرصنعتی تشویق می کنیم تا سلامتی شون در روبرو شدن با عوامل خطرناکی مثل آلاینده های هوا محفوظ بمونه.»

کودکان و سالمندان هم اینکه بیمارن قلبی عروقی و بیماران ریوی، از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل آلودگی هوا هستن و بهتره خونواده ها بیشتر مراقب رژیم غذایی این افراد باشن

جفت و جور و تنظیم :بخش سلامت تالاب
 

.

منبع :