اهمیت تناول برخی میوه ها با پوستشان | سبزیجات

بررسیا نشانی میدن پرتقال، خیار، موز و کیوی از میوه هایی هستن که پوست اونا رو حتما باید خورد چون پر از ویتامینه و دارای خواص بسیار مفیدی واسه پوست و مو هستن.

بیشتر ما هنگام خوردن پرتقال، پوست اونو بی درنگ دور می ریزیم در حالی که نمی دونیم پوستِ پرتقال نزدیک به دو برابر گوشت این میوه ویتامین ث داره

در خیلی از میوه ها و صیفیا پوست، مغذی ترین و پرخاصیت ترین بخش اونا حساب می شه. حتما می پرسین چه میوه ها و صیفیایی رو باید با پوست بخوریم؟ پوست موز رو هم میشه خورد؟ پوست هندوانه چیجوری؟ جواب این سوالا مثبته چون پوست این خوردنیای سالم رو هم میشه خورد.

در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی «استک»، ۱۲ نوع میوه و صیفی که می تونین اونا رو با پوست بخورین و از خواص خیلی زیاد پوست اونا بهره مند شید معرفی شده:

– سیب

پوست سیب به اندازه نصف کل این میوه فیبر داره. یه سیب متوسط شامل ۹ میلی گرم «ویتامین ث»، ۱۰۰ واحد بین المللی «ویتامین آ» و ۲۰۰ گرم پتاسیمه که با کندن پوست اون، حدود یه سوم این مواد مغذی رو دور می ریزید. هم اینکه پوست سیب چهار برابر بیشتر از گوشت اون «ویتامین کا» داره که این اندازه حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامینه. پوست سیب فواید بیشتری نسبت به ویتامینای داخل گوشت این میوه داره. یه جور آنتی اکسیدان به نام «کورسِتین» که بیشتر در پوست سیب پیدا میشه به کارکرد ریه کمک کرده و مشکلات تنفسی رو به کمترین حد ممکن میرسونه. این آنتی اکسیدان ریه رو در برابر التهاب مراقبت می کنن هم اینکه می گن کورستین ضمن مقابله با آسیب بافتای مغز از حافظه هم مراقبت می کنن.

تو یه مطالعه دیگه، ترکیب دیگری در پوست سیب یافته شده که «تریترپنوئید» اسمشه و از سرطانی شدن بعضی سلولا جلوگیری کرده و با شکلای جور واجور خاصی از سرطانا مقابله می کنه. هم اینکه «اسید اورسولیک» موجود در پوست سیب رشد عضلانی رو تقویت و ضمن افزایش حجم ماهیچه ها از خطر بروز چاقی بیشتر از اندازه جلوگیری می کنه.

– سیب زمینی

پوست سیب زمینی شامل مواد مغذی بیشتریه. پوست سیب زمینی بسیار بیشتر از گوشت اون آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین ب ۶ و ویتامین ث داره. مثلا ۱۰۰ گرم پوست سیب زمینی نسبت به همین وزن سیب زمینی هفت برابر کلسیم بیشتر و ۱۷ برابر آهن بیشتر داره. با دور انداختن پوست سیب زمینی درصد از آهن و نصف فیبر موجود در اونو دور میندازین.

هم اینکه پوست سیب زمینی شیرین رو یادتون نره، چون که پر از بتاکاروتنه. این ماده موقع هضم شدن تبدیل به «ویتامین آ» می شه. این ویتامین واسه سلامت سلولا و تنظیم سیستم ایمنی به درد بخور بوده و واسه حفظ کارکرد اعضای بدن حیاتیه.

– پوست مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ فروت، لیموشیرین)

پوست پرتقال تقریبا دو برابر گوشت اون ویتامین ث داره. پوست پرتقال هم اینکه شامل اندازه بیشتری ریبوفلاوین، ویتامین ب ۶، کلسیم، منیزیم و پتاسیمه. فلاونوئید موجود در پوست پرتقال خواص ضدسرطانی و ضد التهابی داره. مرکبات هم اینکه جذب آهن رو زیاد می کنن.

با اینکه پوست مرکبات پر از مواد مغذیه اما به دلیل اینکه تلخ بوده و به سختی هضم می شه شاید نتونین پرتقال رو درسته بخورین. عوضش با به کار گیری رنده تیز یا هر وسیله برنده دیگه پوست پرتقال رو روی سالاد بریزین و بخورین. هم اینکه می تونین اونو در داخل شیشه روغن زیتون بریزین. ترکیب پوست پرتقال با شکلات یا بستنی هم بسیار خوشمره می شه.

– خیار

پوست خیار شامل خیلی از آنتی اکسیدانا، فیبر غیرمحلول و پتاسیم موجود در خود خیاره. پوست خیار هم اینکه شامل بیشتر «ویتامین کا» موجود در خیاره. پس دفعه آینده خواستین سالاد درست کنین پوست خیار رو نکنین.

– کیوی

حتما شمام چند سال پوست کیوی رو بریده و کنار گذاشته اید و فقط گوشت اونو میل کردین اما باید بدونین پوشش کرکی کیوی هم خوردنیه. در واقع پوست کیوی بیشتر از گوشت اون فلاونوئید، آنتی اکسیدان، ویتامین ث داره. هم اینکه فیبر موجود در پوست کیوی دو برابر گوشت اون هستش. پس از این به بعد کیوی رو مانند هلو گاز بزنین. اگه نمی تونین کیوی رو با کرک هاش بخورین، قبل از مصرف، کرکای اونو از روی پوستش پاک کنین.

– بادمجان

این صیفی بنفش رنگ شامل آنتی اکسیدان بسیار قوی «ناسونین» است. این آنتی اکسیدان از گسترش سرطان به خاص در مغز و بقیه بخشای سیستم عصبی جلوگیری می کنه. پوست بادمجان هم اینکه شامل «اسید کلروژنیک» است. این ترکیب شیمیایی ضمن افزایش خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی، تحمل گلوکزی رو هم زیاد می کنه. گوشت بادمجان هم اینکه شامل اسید کلروژنیکه که این اسید به اندازه بیشتر در پوست اون هست.

– انبه

تحقیقات نشون میده پوست انبه شامل ترکیباتی مشابه «رزوراترول» است که به سوزوندن و جلوگیری از تشکیل سلولای چربیای اشباع شده کمک می کنن. در این مطالعه گوشت میوه انبه هم مورد آزمایش قرار گرفت اما یافته های حاصل از اون به اندازه پوست این میوه نبود. محققان می گن آدمایی که میخوان از خواص انبه بهره مند شن باید این میوه رو با پوست بخورند.

پوست انبه هم اینکه نسبت به گوشت اون شامل اندازه بیشتری کاروتنوئید، پلی فنولا، امگا ۳، امگا ۶ و بقیه اسیدهای چرب اشباع نشده. مطالعه دیگری نشون میده ترکیباتی که اندازه تجمع اونا در پوست انبه بیشتره با سرطان، دیابت و بیماریای قلبی مقابله می کنن. پوست انبه هم اینکه شامل کورستینه. پوست انبه رو میشه خام یا پخته خورد. یکی دیگه از راه های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی انبه س.

– هویج

از اونجا که پوست هویج هم مانند گوجه فرنگی همرنگ گوشت اون هستش، پوست و گوشت اون خواص غذایی مشابهی دارن. با این حال بیشترین اندازه جمع شدن ترکیبات مغذی هویج در پوست اون هستش پس به جای پوست کندن هویج، اونو با یه برس خوب تمیز کنین و بشوئید.

– هندوانه

تموم هندوانه ها شامل «سیترولین» هستن که خاصیت آنتی اکسیدانی داره و به «آرگینین» تبدیل می شه. این ماده یک اسید آمینه س که واسه قلب، سیستم ایمنی و سیستم گردش خون خوبه. اما جالبه بدونین که بخش بزرگ این سیترولین در پوست هندوانه هست. شاید خوردن پوست هندوانه به نظر ناخوشایند و بدمزه باشه اما میشه مانند خیار از اون ترشی یا شور جفت و جور کرد یا اونو مزه دار کرد و خورد. هم اینکه میشه پوست هندوانه رو همراه با گوشت اون در مخلوط کن ریخت و با اضافه کردن کمی آبلیمو خورد.

– پیاز

پوست پیاز مثل انبه و سیب شامل کورستینه. با اینکه نمیشه پوست پیاز رو مستقیما خورد اما می تونین موقع پختن گوشت و مرغ اونو با پوست داخل آب بندازین تا بعضی از خواص به درد بخور اونو استخراج کنین.

– آناناس

آناناس شامل «بروملین» است. این ترکیب یه آنزیم کاهنده التهاب به خاص در بینی و سینوسا هستش. یافته های یه مطالعه نشون میده اندازه بروملین موجود در هسته و پوست آناناس بیشتر از گوشت اون هستش. از اونجا که هضم هسته و پوست آناناس واسه دستگاه گوارش آدم سخته، اونو داخل مخلوط کن ریخته یا چند دقیقه در ماهی تابه تفت بدین.

موز

پوست موز بیشتر از گوشت اون فیبر و پتاسیم داره. پوست موز هم اینکه شامل لوتئینه که یه آنتی اکسیدان حساب می شه. این آنتی اکسیدان در حفظ سلامت چشم نقش مهمی ایفاء می کنه. هم اینکه اسید آمینه تریپتوفان بیشتر از اینکه در خود میوه موز باشه در پوست اون هست. تریپتوفان با افزایش سطح هورمون «سروتونین» در بدن باعث کاهش افسردگی می شه. سروتونین یه منتقل کننده عصبی در مغزه که بر خلق و خو اثر میذاره.

از اونجا که پوست موز تلخ مزه و سفته خیلی از افراد اونو میل نمی کنن اما پوست موزهای رسیده (موزهای قهوه ای رنگ)، نازک تر و شیرین تر بوده و راحت تر جویده می شن. هم اینکه میشه پوست موز رو چند دقیقه جوشونده تا نرم تر شه یا اونو در ماهی تابه سرخ کرد. اگه هم می خواین خلاقیت بیشتری به خرج بدین پوست موز رو ۲۰ دقیقه یا بیشتر داخل فر بذارین تا خشک شه بعد با اون چای دم کنین.

منبع : hidoctor.ir

جمع آوری به وسیله بخش خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت سایت