اهمیت تغذیه و رژیم غذایی در ترک اعتیاد | بیماری

عادتای تغذیه ای سالم واسه هر فردی مهمه، اما مخصوصا واسه کسائی که دوران ترک  اعتیاد رو می گذرونن خیلی مهمه. خیلی از آدمایی که از اعتیاد و دیگراختلالات سلامت روانی رنج می برن عادتهای تغذیه ای ضعیفی دارن. گزارشا نشون میده که ۴۲ درصد بزرگسالانی که مریضی روانی دارن چاق هستن. چون تغذیه غلط می تونه به دیگر مشکلات و بیماریهای جدی منجر شه، لازم بنظر می رسه که فردی که در حال ترک اعتیاد است در مورد چگونگی  داشتن رژیم  غذایی سالم آموزشای لازم رو ببینه.

اثرات منفی اعتیاد روی تغذیه و سلامت

داشتن اعتیاد می تونه منتهی به مشکلاتی شه که سلامت شخص رو تهدید کنه. انستیتو ملی سوء مصرف مواد در آمریکا تعدادی از شکلای جور واجور اعتیاد و اثرات مضر اونا بر سلامت بدن رو توضیح داده:

الکل: الکل به اندامای زیادی در بدن آسیب میرسونه، مخصوصا کبد؛ که باعث خروج سموم از بدن می شه، و پانکراس؛ که اندازه قند خون و جذب چربیها رو کنترل می کنه. اعتیاد به الکل می تونه منتهی به دیابت، سیروز کبدی، بیماریهای قلبی، تشنج و سوء تغذیه شه.

داروهای مخدر: داروهای  مخدر عادی مثل  اکسی کدون ، کدئین، مورفین و هروئین به اندامای گوارشی آسیب رسونده و بیشتر باعث یبوست موقع مصرف و اسهال، استفراغ و حالت تهوع موقع ترک می شه.

ماری جوونا: رایجترین آسیب جانبی تغذیه ای ماری جوونا افزایش اشتها هستش، افراد معتاد به کاری جوونا اکثرا دچار زیاد شدن وزن و چاقی هستن.

شادی آورها یا روان گردانها: روانگردانای عادی شامل  متامفتامین و کوکائین هستن و اینا باعث کاهش اشتهای فرد معتاد شده و بیشتر افراد مصرف کننده این داروها کمبود وزن دارن. چون روانگردانا باعث افزایش انرژی در فرد شده و هوشیاری رو به مدت زمان طولانی  زیاد می کنن، این افراد معمولا دچار کمبود آب و مشکلات نبود تعادل  الکترولیتا هستن.

تغذیه چه نقشی در ترک اعتیاد بازی می کنه؟

وقتی فرد معتاد تصمیم به ترک میگیره، اون باید مراحل زیاد و طولانی رو واسه این منظور طی کنه. در بیشتر موارد اولین مرحله ترک اعتیاد ، سمیت زدایی اسمشه که  طی اون در حالیکه فرد تحت مراقبت پزشکی قرار داره باید مواد مخدر از  تموم انداما و دستگاه های داخلی خارج شن. درزمان این مرحله کارشناسان بطور فعال و پیوسته وضعیت عمومی سلامت فرد و تغذیه اونو تحتِ کنترل و نظارت داشته و به بدن کمک می کنن تا قویتر شده و قادر باشه بهتر مراحل ترک رو طی کنه.

مرحله بعدی ترک اعتیاد نوسازی یا توانبخشیه. در این مرحله فرد تحت شکلای جور واجور مختلفی از درمانها قرار میگیره، با این هدف که به فرد در مورد اینکه چیجوری اعتیادش پیشرفت کرده و اینکه چیجوری می تونه مراحل ترک رو مدیریت کنه و دیگر موارد روانی که ممکنه در آینده با اونا مواجه شه، آموزشای کافی داده می شه. خیلی از مراکز ترک اعتیاد به اهمیت تغذیه در روند ترک اعتیاد پی برده و مشاوره های تغذیه ای متنوعی رو در طول درمان روانپزشکی فرد معتاد به اون ارائه می کنن. هم اینکه به فرد مریض در مورد اهمیت آبرسانی همیشگی بدن و خوردن  وعده های غذایی بطور منظم و اینکه این عادتها می تونه بدن رو قوی تر کرده و به فرد کمک کنه که بر کشش و تمایل نسبت مواد مخدر غلبه کنه، آموزش داده می شه.

آخرین مرحله ترک اعتیاد،  برگشت فرد به زندگی عادیه، جاییکه شخص باید مهارتهایی که در طول روند درمان آموخته رو واسه یه زندگی خالی از مواد مخدر و سالم، به کار ببره. در این مرحله فرد باید عادتهای غذایی سالم رو که در بین درمان آموخته رو تمرین کنه  و باید کاری کنه تا بدن رو سالم و دور از بیماریها نگه داره.

تاثیر رژیم غذایی و تغذیه درست بر ترک اعتیاد

واسه کمک به ترک اعتیاد در افراد، باخبر شدن از تاثیر تغذیه در ترک خیلی با اهمیته. الکل و مواد مخدر مانع جذب  درست مواد مغذی در بدن شده و باعث تجزیه مواد غذایی و تولید سموم در بدن می شن.   پایه ترک، تغییر رفتارای منفی به رفتارای مثبته. تغذیه خوب، آرامش و ورزش همه نقش مهمی رو در تغییر موفقیت آمیز بازی می کنن. آموختن اینکه چیجوری غذاهای سالم رو انتخاب کنیم واسه رسیدن به  زندگی سالم لازمه.

افراد معتاد به دلیل اینکه به رژیم غذایی خود اهمیتی نمی دن اکثرا مشکلات گوارشی مثل اسهال، یبوست،ناتوانی در هضم مناسب مواد غذایی همراه با کم اشتها یی رو تجربه می کنن. در نتیجه اونا نیاز مبرم به مواد غذایی غنی واسه ساخت دوباره بافتای آسیب دیده، انداما و کسب دوباره کارکرد مناسب سیستمای جور واجور بدن مثل سیستم عصبی و گوارشی  رو دارن.

هر فردی که روند ترک اعتیاد رو شروع می کنه با تمایل شدید واسه مصرف دوباره مواد مخدر یا الکل در نزاع و کشمکشه. تحقیقات نشون دادن که رژیم غذایی شامل  پروتئین بالا و غذاهای غنی از کربو هیدرات می تونه فرق بزرگی رو بسازه. غذاها تاثیر زیادی بر اخلاق افراد دارن. همراه با آمینواسیدها، کمبود مواد مغذی مثل فولیک اسید و دیگه ویتامینای B  کمپلکس، هم تاثیر منفی و جدی روی سلامت فرد می ذارن. مصرف شکر و کافئین می تونه باعث ایجاد نوسانات خلقی و رفتاری شه، پس دریافت هر دو اونا باید در مراحل اولیه ترک، کاهش پیدا کنه.

مصرف الکل و مواد مخدر از متابولیسم مناسب دو آمینواسید، تیروزین و تریپتوفان در بدن جلوگیری می کنن. این آمینواسیدها مسوول تولید نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین هستن. این ترکیبات نوروترانسمیترهایی هستن که واسه ثبات عاطفی، نظم و ترتیب ذهنی و سلامت روانی  لازمن. کاهش سطوح این نوروترانسمیترها بطور منفی روی خلق و خو و رفتار تاثیر گذاره.

تیروزین، آمینو اسید پیشرو در تولید نوروترانسمیترهای نوراپی نفرین و دوپامین( پیام رسانای شیمیایی که باعث تیزهوشی و هوشیاری ذهنی می شن)  است. تیروزین یکی از آمینواسیدهای غیر لازم موجود در مواد غذایی غنی از پروتئین مثل گوشت قرمز، مرغ ، غذاهای دریایی و توفوه. آمینواسید تریپتوفان هم در تولید سروتونین دخالت داره، سروتونین دارای اثر آروم بخش بوده و واسه خواب به درد بخور لازمه. تریپتوفان در مواد غذایی مثل موز، شیر، مغز تخمه آفتابگردان و گوشت بوقلمون پیدا میشه.

رژیم غذایی ترک اعتیاد

تحقیقات تغذیه ای پیشنهاد می کنن که آدمایی که در حال ترک هستن باید طبق رژیم غذایی کنترل شده ای مواد غذایی رو در طول روز دریافت کنن. یعنی رژیم غذایی اونا باید شامل وعده های کوچیک  ولی تکراری در طول روز باشه که سطح انرژی و در نتیجه اخلاق اونا  رو در طول  روز بالا نگه داره.

۱.به کار گیری هرم غذایی به عنوان راهنمایی واسه دریافت وعده های غذایی متعادل(جا دادن  تموم گروه های غذایی در رژیم غذایی)

۲.مصرف ۳ میان وعده و ۳ وعده اصلی غذا در طول روز

۳.مصرف نوشیدنیهای بدون کافئین و چای سبز واسه کاهش مصرف کافئین

۴.مصرف میوه ها و سبزیجات تازه

۵.خوردن غذاهای شامل غلات سبوس دار

۶.مصرف زیاد غلات و حبوبات و کاهش مصرف گوشت قرمز.

۷.قطع مصرف یا کاهش مصرف مواد غذایی شامل شکر و کافئین

۸.باخبر شدن از وجود شکر مخفی موجود در کاکائو، چاشنیا و داروهای موجود در بازار

۹.باخبر شدن از کافئین موجود در داروهای موجود در بازار و داروهای تجویز شده به وسیله دکتر

ترکیب رژیم غذایی ترک اعتیاد

پروتئین: ۲۵%

کربوهیدرات: ۴۵%

چربی:۳۰%

کالری کل: ۲۰۰۰

پیشنهادها واسه هر وعده غذایی

صبحونه: نون یا کلوچه با  جو دوسر، پای میوه ها و سبزیجات، املت، ماست

نهار: شکلای جور واجور خوراکها و ساندویچ خونگی، سالاد، سوپ

شام: سوپ، آبگوشت، برنج و لوبیا، جوجه و سبزیجات، لازانیا با سبزیجات

دسر: ماست، میوه، کلوچها یا بیسکوییتای جو، فرنی

پیشنهاد ای درباره ویتامینا

به خاطر اینکه مواد مخدر و الکل بدن رو از مواد معدنی و ویتامینا تخلیه می کنن، مکملا و قرصای مولتی ویتامین که شامل مواد معدنی هستن، می تونه بسیار به درد بخور باشه. واسه جذب بهینه، این مکملا باید همراه با وعده های غذایی مصرف شن.

میان وعده ها واسه رژیم غذایی دوران ترک اعتیاد

تغذیه خوب بخش حیاتی بازسازی بدن در دوران ترک اعتیاد هستش. غذاها، مواد مغذی لازم واسه این منظور رو جفت و جور می کنن. مصرف تنها ۳ وعده غذایی در روز در این دوران ممکنه کافی نباشه. میان وعده ها می تونن نقش مهمی رو در کمک به شخص واسه برطرف کردن نیازای تغذیه ای و نابود کردن نوسانات خلقی در دوران ترک بازی کنه. میان وعده ها می تونن در وسط روز بین وعده های غذایی و قبل از خواب مصرف شن. نکته قابل توجه اینه که این میان وعده ها از مواد غذایی دارای ارزش غذایی بالا انتخاب و مصرف شن.

 

 

 

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *