اهمیت تغذیه نوجوانان و سالمندان در ماه رمضان | طب اسلامی

 

اهمیت تغذیه نوجوانان و سالمندان در ماه رمضان

روزه داری از زیباترین و پر فیض ترین فریضهای الهیه. ماه مبارک رمضان ماه امتحان خودمون و امتحان الهیه. روزه گرفتن اثرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم و اندامهای داخلی بدن داره و از سویی واسه حفظ سلامت و توانایی گذروندن این ماه پر فیض لازمه در گروه های سنی جور واجور نکاتی رعایت شه.سن تکلیف و شروع روزه گرفتن در دختران و پسران مصادف با سنین بلوغ اوناس. دوره ای که سریعترین رشد پس از نوزادی رو شامل می شه. لازمه رشد مناسب نوجوون، تغذیه درست و تأمین نیازای اونه. نوجوون در سنین بلوغ،انرژی و پروتئین بیشتری واسه رشد مناسب نیاز داره

. دختران در سنین رشد نیازمند"ید" و"آهن" بیشتری هستن. کلسیم و ویتامینD نیاز هر دو جنسه اما مشکلات کمبود کلسیم و ویتامینD بیشتر دامنگیر زنونه. دختران واسه اینکه در آینده مادرانی سالم باشن، نیاز دارن که روش غذا خوردن اونا روش زوم بشه. خصوصاً در مورد دخترائی که با کم خوری تلاش در لاغر موندن یا لاغر شدن دارن، والدین باید تذکرات بهداشتی و تغذیه ای رو به اونا گوشزد کنن.
پیشنهادایی واسه نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده وشروع به روزه گرفتن کردن:

نیاز دختران نوجوون به انرژی بطور متوسط ۲۲۰۰ کالری و پسران نوجوون ۲۵۰۰ کالریه. این اندازه دست کم ۳۰۰ کالری بیشتر از نیاز فرد بالغه. کالری لازم نوجوون باید از مواد غذایی به درد بخور جفت و جور شه. روغنهای اشباع شده و غیر اشباع شده مثل چربیای حیوونی، کره و روغنهای نباتی تا حد مناسب واسه رشد و تأمین کالری خوبه، ولی استفاده بیشتر از نیاز، موجب افزایش چربی در بدن نوجوون شده و چاقی در این سنین به چاقی در بزرگسالی میرسه

. بهتره انرژی لازم نوجوون از مواد نشاسته ای، خصوصاً مواد نشاسته ای دارای فیبر مثل نون، بیسکویت و سیب زمینی تأمین شه. مصرف شیرینی و شکلاتا هر چی محدود شه بهتره.
تنقلاتی چون پفک و چیپس تنها کالری زا و بدون محتوای پروتئینی هستن و به والدین پیشنهاد می شه تا حد امکان اونا رو  جفت و جور نکنن.

  
تأمین پروتئین لازم نوجوون بهتره از پروتئین حیوونی مثل گوشت قرمز،گوشت مرغ یا ماهی باشه تا تأمین کننده آهن لازم، خصوصاً در دختران باشه.

مصرف شیر در این سنین بسیار لازم بوده و تأمین کننده سلامت استخون در سنین بالاتره. در عین حال با دارا بودن بیشتر از درصد آب، تأمین کننده نیاز نوجوون به مایعات خصوصاً در ماه مبارک رمضانه .
مادران باردار و شیرده از روزه گرفتن معاف هستن . این دستور اسلام، عمق اهمیت سلامت مادر و کودک رو در این دوران، در نظر دین نشون میده. با روزه گرفتن در اثر سوختن چربیای ذخیره ای بدن، مواد ستنی در خون ظاهر می شن که بعضی وقتا بوی اون از دهن به مشام می رسه. بدن یه فرد سالم قدرت سوزوندن مواد ستنی رو دارا هستش ولی

در مادر باردار گرسنگی و ایجاد مواد ستنی، اثرات نامطلوبی بر رشد جنین داره و در مادر شیرده بر طعم شیر مادر تأثیرمی گذارد و با کم شدن دریافت کالری در مادر، حجم شیر کم میشه. از این رودر دین اسلام مادران در این دوره های خاص نباید روزه بگیرن تا به خودشون و کودکشون آسیبی وارد نشه.

 

سالمندان که تمایل زیادی به انجام این فریضه دارن باید به نکات تغذیه ای که ارائه می شه توجه داشته باشن:

در سنین بالا نیاز فرد به مایعات زیاد می شه اگه افراد سن بالا تمایلی به مصرف مایعات ندارن. در ماه مبارک کاهش دریافت مایعات خطراتی واسه دستگاه ادراری به دنبال داره

به خاطر این به افراد سن بالا پیشنهاد می شه از مایعات فراوون خصوصا آب میوه و مرکبات استفاده کنن.
با به کار گیری شکلای جور واجور سبزیجات فرد سن بالا علاوه بر اینکه آب زیادی دریافت می کنه از ویتامینها، املاح و رنگدانهای ضد سرطان سبزیجات هم بهره مند می شه. از سویی با افزایش سن، نیاز به کالری کم میشه. مصرف سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی،باقالا و نخود و حبوبات که شامل کالری کم و مواد مغزی زیادی هستن خیلی خوبه .

مصرف لبنیات واسه سالمندان بسیار لازمه.

هم تأمین کننده کلسیم و هم شامل آب زیاد و مناسب روزهداران کهنساله.
واسه دریافت پروتیئن لازم تو یه فرد سن بالا بهتره از گوشت مرغ و ماهی (گوشتهای سفید) استفاده شه و در صورت تمایل به مصرف گوشت قرمز، با دست کم اندازه چربی بیشترین حد دو تا سه بار در هفته مصرف شه.