انگور و سویا برای مقابله با فشارخون بالا مفید است | تغذیه سالم

انگور و سویا واسه مقابله با فشارخون بالا خوبه

یکی از عوامل مهم در بروز مریضیای قلبی عروقی، فشار خون بالا است که عده خیلی از مردم رو گرفتار خود کرده.

متأسفانه هرساله نزدیک به ۸ میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل فشارخون بالا و دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی جون خود رو از دست میدن. به خاطر همین محققان یه ریز در حال انجام تحقیقای زیاد هستن تا راه های جدیدی واسه مقابله با این مریضی پیدا کنن.

تازگیاً یافته های دو تحقیق مربوط به مریضیای قلبی نشون داده که انگور و سویا واسه مقابله با فشار خون بالا موثر عمل می کنن. اگه می خواین اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشین با ما همراه شید.

تازگیاً در شصت و یکمین کنفرانس هرساله American College of Cardiology که در شیکاگوی آمریکا آمریکا برگزار می شه تحقیقایی ارائه شد که انگور و سویا رو دو اسلحه خوب واسه مقابله با فشار خون بالا معرفی کردن. به خاطر اینکه انگور شامل پتاسیم و سویا شامل ایزوفلاونا هستش.

فشار خون سیستولیک داوطلبانی که روزانه اندازه بیشتری سویا مصرف کردن پایین تر از گروهیه که کمتر از این ماده غذایی گرفتن

در آخر محققان دیدن که فشار خون سیستولیک افراد گروه اول که انگور مصرف کرده بودن در هفته چهارم، هشتم و دوازدهم به طور زیادی کم شده. دکتر هارولد بیز سرپرست گروه تحقیقاتی پیشنهاد می کنه اگه به شما بیسکویت شکلاتی یا انگور تعارف شد تلاش کنین حتماً انگور رو انتخاب کنین، دست کم به خاطر این که این میوه فشار خون بالا رو پایین می آورد!

با این حال هنوز محققان با خیال راحت نمی تونن دلیل این اثر انگور رو به طور دقیق مشخص کنن و احتمال میدن که این اثر به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی مانند پولی فنولا و به خصوص پتاسیم موجود در اون هستش که می تونه فشارخون بالا رو پایین بیاره.

هر چند این تحقیق اولین پژوهشیه که به طور علمی اثر مثبت مصرف روزانه انگور رو در کاهش فشار خون بالا به اثبات رسونده با این حال محققان در حال انجام تحقیقای بالینی دیگری هستن تا به طور دقیق تر در این مورد نظر بدن.

یه لیوان شیرسویا در روز واسه مقابله با فشار خون بالا خوبه

در تحقیق دیگری که انجام شد محققان یافته های تحقیقایی که از سال ۱۹۸۵ شروع شده رو مورد بررسی قرار دادن. در این تحقیق خطر ابتلای جوانان آمریکایی به مریضیای کرونری بررسی شد.

اینطوری که ۵۱۱۵ جوون آمریکایی مشکی پوست و سفید پوست بین ۱۸ تا ۳۰ سال مورد آزمایش قرار گرفتن.

محققان تمرکز خود رو روی اثر ایزوفلاونا معطوف کردن. ایزوفلاونا موادی مثل هورمونای استروژن هستن که در سویا خیلی وجود دارن. این مولکولا باعث تولید اکسید نیتریت می شن که رگای خونی رو منبسط کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شن.

در این تحقیق گروهی از داوطلبا روزانه بیشتر از ۲.۵ میلی گرم سویا مصرف کردن و گروه دیگه روزانه کمتر از ۰.۳۳ میلی گرم از این ماده غذایی گرفتن.

بعد از انجام بررسیای جورواجور محققان دیدن فشار خون سیستولیک داوطلبانی که روزانه اندازه بیشتری سویا مصرف کردن پایین تر از گروهیه که کمتر از این ماده غذایی گرفتن.

محققان میگن نوشیدن یه لیوان شیر سویا که شامل ۲۲ میلی گرم ایزوفلاونه واسه داشتن فشار خون پایین کافیه.

پیشنهاد می کنیم واسه سلامت قلب و عروقتان از مصرف این دو ماده غذایی به درد بخور غافل نشید. اگه مریضی خاصی دارین که نباید سویا بخورین، قبل از مصرف اون حتماً با دکتر خود مشورت کنین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net