انواع قارچ های خوراکی + خواص و عوارض قارچ جدید ۹۸ | تغذیه سالم

: قارچ یکی از بهترین مواد غذایی است که خواص بسیار زیادی داره. گهر در این بخش شکلای جور واجور قارچ های خوراکی به همراه خواص و مشکلات قارچ رو توضیح میده.

شکلای جور واجور قارچای خوراکی + خواص و مشکلات قارچ

<>

قارچای خوراکی ارزش غذایی خوبی دارن و به خاطر همین می تونن در کنار سبزیجات پرخاصیت، سبد غذایی خونواده ها شن. قارچا کالری کمی دارن، هیچ چربی یا کلسترولی در اونا پیدا نمی شه و مقدار نمک بسیار کمی دارن.

شکلای جور واجور نژادهای قارچ خوراکی

قارچ صدفی دینگری  Pleurotus Sajor-Caju ( Fr ) Singer

قارچ صدفی خرما  Pleurotus Pulmonarius ( Fr ) Quelet

قارچ صدفی صدف درخت Pleurotus Osteratus ( Jacquin Ex  Fries ) Kummer

قارچ صدفی طلایی Pleurotus Citrinopileatus Singer

قارچ شاه صدف   Pleurotus Eryngii  ( De Can_dolle Ex Fries ) Quelet Sensulato

قارچ صدفی آبالون  Pleurotus Cystidiosus O.K Miller

قارچ صدفی صورتی یا سالمون    Pleurotus Djamor ( Fries ) Boedjin Sensylato

قارچ صدفی ترخون    Pleurotus Euosmus ( Barkley apud Hussey ) Saccardo

قارچ خوراکی والاریلا   Paddy Straw Mushroom

قارچ خوراکی شی تاکه ( قارچ جنگل ) Lentinula Edodes ( Berkeley ) Pegler

قارچ گوش چوب  Auricularia Polytricha  ( Montagne ) Saccardo

قارچ کوپرینوس یا مرد پشمالو   Coprinus Comatus ( Muller Fries ) S.F Gray

قارچ خوراکی مرغ چوب یا رقص پروانه ای Grifola Frondosa ( Dicks : Fr .)  S.F  Gray

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم قارچ خام

انرژی : ۱۳ کالری

پروتئین:  ۲ گرم

پتاسیم: ۳۲۰ میلی گرم

مس: ۱ میلی گرم

اسیدپنتوتنیک(B5) :            ۲ میلی گرم

بیوتین(B7) : ۱۲ میکروگرم

اسیدفولیک(B9) : ۴۴ میکروگرم

آهن : ۱ میلی گرم

نیاسین(B3) : ۳ میلی گرم

فیبر : ۱ گرم

طبع قارچ گرمه.

قارچ، منبع خوب آهن

در هر ۱۰۰ گرم قارچ، حدود یه میلی گرم آهن هست.

برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیس. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی رو در بدن کم می کنه. پس آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شه.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس

قارچ یه منبع عالی پتاسیمه که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کنه و خطر سکته قلبی رو پایین می آورد. به صورت میانگین قارچ portabella (تصویر مجاور) حتی از یه عدد موز و یا یه لیوان آب پرتقال هم بیشتر پتاسیم داره.

یه واحد قارچ که شامل ۵ عدد متوسطه، حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد نیاز بدن به مس رو تأمین می کنه و اگه به طور مرتب خورده شه، به کاهش فشار خون کمک کرده و کارکرد سیستم ایمنی بدن رو بهتر کنه.

قارچ منبع غنی از سلنیوم

سلنیوم آنتی اکسیدانیه که با ویتامین E کار می کنه و از سلولا در برابر صدمات رادیکالای آزاد مراقبت می کنه. تحقیقات نشون داده آدمایی که دو برابر مقدار پیشنهاد شده در روز سلنیوم مصرف کردن، خطر سرطان پروستات در اونا تا ۶۵ درصد کم شده.

یه مطالعه روی افراد سن بالا نشون داد، مردانی که مقدار سلنیوم خون شون کمه، در مقایسه با اونایی که سطح سلنیوم خون بالایی دارن، ۴ تا ۵ برابر بیشتر در برابر سرطان پروستات قرار دارن.

فایده های درمانی قارچ ها:

تقویت سیستم ایمنی بدن

تعدادی از قارچا از خونواده poly poraccae در پزشکی بسیار کاربرد داره.

از این میان در مورد قارچ maiitake تحقیقات بزرگی در غرب انجام شده. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبولای سفید، سیستم ایمنی بدن رو تحریک می کنه تا به ویروسا و باکتریای مهاجم حمله کنه.

قارچ ، آنتی اکسیدان قوی

قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونینه. ارگوتیونین یه آنتی اکسیدان قویه که برخلاف آنتی اکسیدانای دیگه در روند طبخ و پز ازبین نمی ره، پس شما می تونین با خیال راحت قارچ رو بجوشونین و در سوپ بریزین بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی اکسیدان اون شید.

بررسیا تلاش می کنن مصرف قارچ پخته و داغ می تونه عفونتای بدن رو نابود کنه و مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته شده و داغ می تونه سیستم ایمنی بدن رو تقویت کنه و یبوست و نفخ معده رو هم درمان کنه.

سرطان

تحقیقات گذشته نشون میده که قارچای دکمه ای سفید می تونن احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات رو کم کنن.

عصاره قارچ دکمه ای سفید می تونه باعث کاهش افزایش سلولی در سلولای سرطانی و اندازه تومورها هم شه.

این اثرات محافظتی می تونه با مصرف ۱۰۰ گرم قارچ در روز دیده شه.

مصرف قارچ در بارداری

قارچ شامل ویتامین D و ویتامین B هستش.

مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریزمغذیا در بدن زن باردار می شه.

مصرف قارچ در دوران بارداری واسه کاهش احتمال دچار شدن به دیابت مؤثره

قارچ از شکلای جور واجور ماده غذایی کم کالری و بدون کلسترول به حساب اومده و درصد خیلی از اونو آب و فیبر تشکیل میده. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از دچار شدن به اضافه وزن پیشگیری می کنه.

هم اینکه مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری کم خطر احتمال دچار شدن به فشار خون بارداری رو خیلی کم می کنه.

خطر احتمال دچار شدن به عفونتای ویروسی در دوران بارداری و پس از اون به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی زیاد میشه. برابر با پژوهشای انجام شده، قارچ به دلیل ویتامینا و مواد معدنی جور واجور، بدن رو در برابر دچار شدن به عفونتا پایدار می سازه.

روی از جمله مواد معدنی موجود در قارچ بوده که سلولای سیستم ایمنی واسه ادامه زندگی و بازسازی دوباره نیاز به اون دارن.

سلنیوم، ویتامین «ای» و ریبوفلاوونین از جمله مواد معدنی لازم واسه پیشگیری از تولد نوزاد نارس و نقصای جنینی به حساب رفته و این مواد در قارچ در مقادیر فراوون پیدا میشه

با این حال پیشنهاد می شه از قارچای پاستوریزه که در بازار هست استفاده شه.

توجه : قارچ دیر هضم بوده و زنان بارداری که گرفتار به ناراحتیای معده هستن باید با احتیاط مصرف کنن.

مصرف قارچ در دیابت

ترکیبات موجود در قارچ، عامل مهمی درکنترل قندخون و کاهش اون در بیماران گرفتار به دیابته

مصرف قارچ در یبوست

قارچ براى کسانى که یبوست دارن خوبه چون سللوزهاى اون به رفع یبوست اونا کمک مى کنه.

مصرف قارچ در کاهش وزن و فشار خون بالا

قارچ از شکلای جور واجور ماده غذایی کم کالری و بدون کلسترول به حساب اومده و درصد خیلی از اونو آب و فیبر تشکیل میده. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی از دچار شدن هم اینکه وزن پیشگیری می کنه.

قارچا ۸۰ تا ۹۰ درصد، آب دارن و خیلی کم کالری هستن. اونا مقدار کمی چربی و سدیم (نمک) و ۸ تا ۱۰ درصد فیبر دارن و یه خوراکی ایده آل واسه آدمایی هستن که میخوان وزن و فشار خون شون رو کنترل کنن.

مصرف قارچ در افراد مسلول

کسانى که مسلول هستن اگه قارچ بخورند موجب باز شدن اشتهاى اونا مى شه و در نتیجه با اشتها غذا مى خورند و حال عمومى اونا بهبود مى یابد.

فواید قارچ واسه سلامت استخون ها

پزشکان استرالیایی پیشنهاد می کنن واسه جلوگیری از کمبود ویتامین D در بدن و پیشگیری از شکستگی استخون ها قارچ استفاده کنین.

در این بررسی نشون داده شد مصرف یه وعده قارچ می تونه ۲۰ درصد از ویتامین D لازم بدن رو تامین کنه.

قارچ هم مثل بدن آدم در عکس العمل به نور فرابنفش ویتامین D تولید می کنه که واسه حفظ استواری استخوانا و کمک به جذب کلسیم بیشتر در بدن مهمه.

آدمایی که اندازه ویتامین D پایینی دریافت می کنن استخوانای شکننده ای دارن. هم اینکه آدمایی که در محیطای سرپوشیده و بسته فعالیت دارن، بیشتر در برابر کمبود ویتامین D هستن.

فواید دیگه قارچ:

قارچ فعالیت مغز رو برمی‎انگیزد.

باعث بیرون کردن سم‎های بدن و بلغم رو برطرف می‎کنه.

قارچ شامل آنتی‎بیوتیکه.

قارچ باعث تقویت استخون‎ها می‎شه و کمبود ویتامین Dرا جبران می‎کنه.

کسائی که بزاق‎شون زیاد ترشح می‎کنه از قارچ استفاده کنن.

قارچ باعث می‎شه که مواد غذایی آسون جذب شه و اخلاط مضر و فضولات رو خارج می‎کنه و دستگاه گوارش رو تصفیه می‎کنه.

قارچ باعث تقویت نیروی جنسی می‎شه.

قارچ اسهال و اسهال خونی رو درمان می‎کنه.

خونریزی‎های داخلی رو متوقف می‎سازه.

مضرات قارچ

مصرف قارچ به دلیل این که دیر هضم مى شه براى افراد سالخورده ، زنان باردار و شیرده گرفتار به ناراحتیای معده مناسب نیس .

زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‎شه.

کسانى که گرفتار به مشکل کلیه هستن باید مثل تموم مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى کنن.

کسانى که مشکل هاضمه دارن و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارن و یا به ورم مفاصل گرفتار هستن و یا به دلیل اسیداوریک موجود در خون گرفتار به نقرس شدن نباید قارچ مصرف کنن.

چند تا نکته مهم در خرید و نگهداری قارچ

هیچوقت نباید خودمون مبادرت به جمع آوری قارچ کنیم چون قارچای سمی و غیرسمی اونقدر مشابه هم هستن که حتی گیاه شناسا بدون به کار گیری دستگاه های میکروسکوپی و وسایل مخصوص نمی تونن اون دو رو تشخیص بدن.

باید قارچ رو از مراکزی که مجوز دارن، جفت و جور کرد.

از طرف دیگه، چون قارچ آب زیادی داره امکان فساد، لزج و له شدگی اون بالاست.

قارچ رو میشه در یخچال بین ۳ تا ۷ روز نگهداری کرد اما بیشتر از این مدت به مرور لزج می شه و ترکیبایی آزاد می کنه که واسه آدمایی که دچار سردرد میگرنی هستن، مضره.

قارچایی رو که سالم هستن و آسیب ندیده ان (اوایل باز شدن چترشان هستن)، بخرین.

با قرار دادن قارچا در پاکت کاغذی می تونین تا یه هفته اونا رو سالم نگه دارین.

قارچا رو باید اول به آرومی تمیز کرد و بعد شست. قارچای پرورشی ممکنه خام هم خورده شن، اما بیشتر قارچا رو باید به شکل پخته مصرف کرد.

از قارچا به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شه.

.

منبع : gahar.ir