انواع شیر همراه با خواص باورنکردنی آن | طب ایرانی

شکلای جور واجور شیر همراه با خواص باورنکردنی اون

 

به دلایل جور واجور از اون دوری می کنن.اگه شمام یکی از اون آدمایی هستین که دنبال یه جانشین مناسب واسه شیر گاو می گردید، بهتره بدونین گزینه های بسیاری پیش روی شماس که هر کدوم انگار به سلامت هر چی بیشتر شما کمک می کنن.

 

کافیه بدونین کدوم یکی از شکلای جور واجور شیر واسه شما مناسب تره و الان چه هدفی رو دنبال می کنین. به دنبال پروتئین بیشتر می گردید یا می خواین وزن تون رو کم یا زیاد کنین، شاید هم فقط به شیر آلرژی دارین؟ در هر حال ما بهترین گزینه های جانشین رو تقدیم حضورتون می کنیم.

 

شیر شتر؛ مناسب واسه دیابتیا

 

جدیدترین نوع شیری که تازگیا به بازار عرضه شده، شیر شتره. یه لیوان یا یه فنجون (۲۵۰ گرمی) شیر شتر شامل ۱۰۷ کالری، ۳ گرم چربی اشباع شده و ۱۷ گرم کلستروله. طبق یافته های تحقیقات میشه گفت که شیر شتر در مقایسه با شیر گاو شامل ۱۰ برابر آهن بیشتر و سه برابر ویتامین C بیشتره.علاوه بر این، تحقیقاتی انجام گرفته که براساس اونا شیر شتر واسه افراد دیابتی مفیدتره،

 

چون شامل انسولینه. نوشیدن شیر شتر در مقایسه با نوشیدن شیر گاو با افزایش سطوح انسولین در بیماران گرفتار به دیابت ربط داره. شیر شتر از اون نوع شیرهاییه که باید با احتیاط اونو مصرف کرد و حتما باید پاستوریزه باشه.  هم اینکه پیدا کردن این نوع شیر سخت و گرانه.

 

شیر بز؛ با ارزش غذایی شیر گاو کم چرب

 

اگه در هضم لاکتوز دچار مشکل هستین و خواهان شیری هستین که ارزشای غذایی شیر گاو کم چرب رو داشته باشه، شیر بز گزینه خوبیه. با اینحال، شیر بز پر از کالری (هر فنجون ۱۶۸کالری)، چربی اشباع شده (۵/۶گرم) و  کلستروله. محدود کردن چربیای اشباع شده در رژیم غذایی

 

به کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بیماریای عروق کرونری کمک می کنه.دلیل اینه که سطوح بالای کلسترول در خون موجب تجمع پلاک در شریانا (تصلب شریانا) می شه و این تصلب شریان ها وضعیتیه که خطر سکته مغزی و سکته قلبی رو زیاد می کنه.

 

پیدا کردن شیر بز کم چرب بسیار سخته و این نوع شیر در مقایسه با شیر گاو کم چرب ویتامینا و مواد معدنی اساسی، اسیدفولیک و ویتامینای B  کمتری داره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه شیر بز رو به صورت خام استفاده کنین، بیشتر در برابر شکلای جور واجور مریضی ها هستین، مگه اینکه بز رو در حیاط خود بزرگ کنین و از چگونگی تغذیه و سلامت اون اطمینان داشته باشین.

 

 

شیرسویا؛ محبوب ترین شیر غیر لبنی

 

شیرسویا یکی از محبوب ترین شیره های غیرلبنیه که در سطح بزرگی استفاده میشن. خواص این شیر مشابه شیر گاوه و به همون اندازه پروتئین، کلسیم و ویتامین A و D داره. شیرسویا بدون لاکتوزه از این رو واسه کسائی که از آسیب نبود تحمل لاکتوز (مشکل لاکتوز) رنج می برن،

 

بی خطره. از اونجایی که این شیر بدون کلسترول بوده و چربی کم و پروتئین زیادی داره، واسه قلب هم خوبه. هم اینکه تحقیقات نشون میدن که مصرف شیر سویا از دچار شدن به سرطان پیشگیری می کنه.اگه اولین باره که شیر سویا مصرف می کنین، به علائم آلرژیک توجه کنین. اگه نسبت به شیرسویا آلرژی نداشتید،

 

می تونین به مصرف اون ادامه بدین. هم اینکه قبل از خریدن شیرسویا باید به برچسب مواد تشکیل دهنده اون توجه کنین. شیرسویا نباید شامل شکر اضافه باشه، بلکه باید از کلسیم غنی شده باشه. اگه می خواین در منزل شیرسویا جفت و جور کنین لوبیاهای سویا رو پاک کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۶ساعت در آب خیس کنین.

 

در صورت دلخواه می تونین پوست دانه های سویا رو بگیرین. سویاها رو گرما بدین تا آنزیمای تولید کننده طعم لوبیا، از بین برن. واسه این کار می تونین به مدت دو دقیقه سویاهای خیس خورده رو داخل مایکروویو بذارین یا اینکه داخل فر بذارین.سویای خیس خورده رو به همراه یه

 

لیتر آب داخل مخلوط کن بریزین و مخلوط کنین یا اینکه می تونین سویاای خیس خورده رو به طور کامل آسیاب کنین و با یه لیتر آب مخلوط کنین. بعد مایع مخلوط شده رو آبکش کنین. مایعی که از آبکش رد شده، شیر سویا اسمشه. شیر سویا رو مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشونین.

 

بعد از خنک شدن، شیر سویا آماده مصرفه و می تونین تا سه روز اونو در یخچال نگه دارین. واسه بهبود طعم شیر سویا می تونین مقداری نمک به اون اضافه کنین، چون شیر گاو هم شامل مقدار زیادی نمکه. شکلات، وانیل یا طعم دهنده های میوه ای هم مناسب هستن.

 

شیربادام؛ جایگزینی خوشمزه واسه شیر گاو

 

شیربادام نوشیدنیه که می تونین اونو به تنهایی یا به صورت ترکیبی با بعضی نوشیدنیای دیگه استفاده کنین. واسه جفت و جور شیربادام اول تعداد ۱۵ تا ۲۰ عدد مغز بادام خام رو به همراه مقداری آب تو یه ظرف ریخته و روی حرارت می ذاریم. به محض اینکه آب

 

به جوش اومد ظرف رو از روی حرارت ورداشته و باداما رو پوست می گیریم. بعد باداما رو با دو لیوان آب سرد، سه قاشق غذاخوری عسل و دو تا سه تیکه یخ در مخلوط کن ریخته تا به مدت پنج الی هفت دقیقه به طور کامل مخلوط شن.شیربادام مانند شیرسویا بدون

 

کلسترول، چربیای اشباع و لاکتوزه، اما بر خلاف اون پروتئین کمی داره، پس بهتره از شیربادام غنی شده استفاده کنین تا ویتامینا و مواد آلی لازم واسه بدن رو به دست بیارین. شیربادام واسه کسائی که از آسیب مشکل لاکتوز رنج می برن مناسبه، اما به کسائی که آلرژی دارن پیشنهاد نمی شه.

 

 

شیر برنج، شیرین بی شکر

 

با اینکه یه فنجون شیربرنج مانند شیر کم چرب شامل همون مقدار کالری (۹۰کالری) و بدون چربی اشباع شده و کلستروله، اما شیربرنج به طور طبیعی پر از کربوهیدرات هاست که گزینه خوبی واسه سلامت قلب نیس. هم اینکه شیربرنج پروتئین کمی هم داره، پس اگه شیربرنج می خورین، تلاش کنین با خوردن دیگر مواد غذایی پروتئین کافی جذب بدن خود کنین.شیر برنج مانند شیربادام، بدون کلسترول،

 

چربی و لاکتوزه و پروتئین کمی داره، با این حال دو خاصیت کلی داره که اونو به یه انتخاب مطلوب تبدیل می کنه؛ اول اینکه شیر برنج ماهیتی شیرین داره و شما رو از مصرف شکر بی نیاز می کنه. از طرف دیگه، واکنشای آلرژیک به برنج بسیار نادر هستن، از این رو واسه کسائی که به برنج حساسیت دارن گزینه مناسبی هستش.

 

شیر کنف، محصولی جدید واسه شما که حساسیت دارین

 

شیر کنف یکی از جدیدترین شیره های ارائه شده در بازار امروزیه. این شیر رو از دانه های گیاه کنف (گیاه شاهدانه) می گیرن، اما این شیر شامل THC (ماده روانگردان موجود در ماری جوونا) نیس و این گیاه نوع دیگری از گیاه شاهدانه س. اگه دچار نبود تحمل لاکتوز هستین

 

و به سویا آلرژی دارین این شیر جانشین خوبی واسه شماس. یه کاسه شیر کنف شامل ۸۰ کالری، ۵/۰ گرم چربی اشباع شده و بدون کلستروله.طعم و غلظت این شیر هم مثل شیر بادامه. شیر کنف پر از اسیدهای چرب امگا ۳ به خصوص اسید

 

آلفا لینولنیک هم اینکه منبع خوبی از کلسیم و منیزیم است که واسه سلامت قلب خوبه. کسائی که به سویا، شیر، آجیل و غلات حساسیت دارن، می تونن از شیر کنف استفاده کنن. شیر کنف پروتئین مناسبی داره و از اسیدهای چرب، ویتامین و کلسیم برخورداره و طعم و بافت منحصر به فردی داره.

منبع :