انواع شکلات و خواص و مضرات آنها | بیماری

: شکلاتی که این قدر دوست داریم، محصولی از درخت کاکائوه که از لوبیاها یا دانه های کاکائو به دست میاد. در حالت عادی تلخ و بد مزه س. در اول دانه ها رو چند روزی تخمیر کرده و بعد واسه نگهداری، خشک می کنن و در آخر اونا رو بو میدن، با بو دادن اونا عطر اون آزاد شده و دانه های کاکائو از داخل پوسته خارج می شن. واسه مصارف صنعتی اونا رو روغن زده و وارد خطای تولیدی می کنن.

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی رو داشته و هر چی درجه تلخی اون بیشتر باشه، این ویژگی قوی تره. تحقیقات زیادی در مورد کاکائو انجام شده. به نظر می رسه فلاونوئید موجود در کاکائو منتهی به افزایش HDL و کاهشLDL و کنترل تجمع بی موقع پلاکتا در خون شده و در آخر از بیماریای قلبی عروقی و سکته جلوگیری می کنه.

: شکلای جور واجور شکلات و خواص و مضرات اونا

 حالا در آخر شکلات بخوریم یا نخوریم؟

جواب این سوال بسته به کیفیت کاکائو و مقدار مصرف ما داره؛ درست مانند بقیه غذاهای صنعتی و روند شده!

با یه دید مثبت، کاکائوی تلخ به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای که داره واسه سلامتی خیلی خوبه و تو یه دید منفی کاکائو یه غذای بسیار پرکالریه که باعث زیاد شدن وزن می شه و این اضافه وزن خود واسه سلامتی خطرسازه و خواص به درد بخور کاکائو رو نابود می کنه!

ولی با در نظر گرفتن ریزه کاریا و اصول زیر می تونیم هم از خوردن اون لذت ببریم و هم از اضافه وزن در امان باشیم:

  • خوردن تیکهای کوچیک کاکائو

انتخاب شکلات تلخ و اجناس شکلاتی ای که کمتر روند شده به جای شیر کاکائو و شکلاتای فرآوری شده که بیشتر شیرین و چرب هستن.

مصرف کالاهایی که فقط یه طعم کمی از اونو دارن، نه کالاهایی با غلظت فراوون تا از کنترل جذب کلسیم موجود در مواد غذایی شامل اون در امان باشیم.

  • انتخاب شکلات تلخ

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی رو داشته و هر چی درجه تلخی اون بیشتر باشه، این ویژگی قوی تره

در صورت امکان به کار گیری کالاهایی از اون که چربی کمتری داشته و عوضش مخلوط با میوه ها یا دانه ها هستن.

← راستی یادمون نره شکلات سفید خاصیت آنتی اکسیدانی نداشته و پر از شکره و مهم تر این که اگه کاکائو می خوریم با خوردن بقیه منابع فلاونوئیدها از جمله توت فرنگی، اسفناج، انگور و شکلای جور واجور توتا که پر از رنگدونه هستن و طعم خوبی هم دارن، تعادل برنامه غذایی مون رو هم حفظ کنیم.

آشنایی با شکلای جور واجور شکلات و خواص و مضرات اونا:

۱-شکلات تلخ

این روزا وقتی صحبت از بهترین شکلات می شه، حرف اول رو شکلات تلخ می زنه که از خلوص بیشتری برخورداره و خواص بسیاری رو به اون نسبت میدن؛ از کاهش فشارخون و کنترل دیابت گرفته تا کاهش احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی – عروقی.

۲-شکلات قهوه

این شکلات، شکلاتیه که وقتی اونو از بسته بندی خارج می کنیم بوی خوش قهوه به مشام مون می رسه و کافئین موجود در اون واسه رفع خستگی (البته به طور موقت) در اواسط روز می تونه کمک کننده باشه. اما یادتون باشه که در خوردن این شکلات زیاده روی نکنین چون فقط دریافت حد متعادلی از کافئین نشاط آور است و خوردن بیشتر از اندازه اش می تونه محرک و مضر باشه.

۳-شکلات مغزدار

نسل جدیدی از شکلاتا که با مغزهای درسته فندق، بادام یا بادام زمینی پوشیده شدن، به شکلات مغزدار معروفیت پیدا کردن و ارزش غذایی بالاتری، به خصوص واسه کسائی که لاغرند و میخوان وزن اضافه کنن، دارن. حتی بچهایی که کم اشتها هستن، می تونن در میان وعده های خود از این نوع شکلاتا استفاده کنن اما باید بدونین که این شکلاتا پرکالری ان و پس نباید تعادل رو در مصرف شون از یاد برد.

۴-شکلات میوه ای

این شکلاتا، روکشی روی شکلای جور واجور کشمش یا میوه های خشک بوده و گزینه ای مناسب واسه کسائی هستن که هوس شکلات کردن اما باید کالری کمتری رو دریافت کنن.

۵-شکلات شیری

شکلات شیری، شکلاتیه که هنگام تولیدش، شیر به صورت شیرخشک در میان اجزای تشکیل دهنده اش جای گرفته. البته این مقدار شیر کمکی به تامین کلسیم لازم بدن نمی کنه اما آدمایی که به پروتئین شیر حساسیت دارن، باید از مصرف اون بیخیال شن؛ چون همین مقدار کم هم می تونه واسه اونا دردسرساز باشه.

۶-شکلات سفید

این شکلات که به طور کامل سفیدرنگه، از کره کاکائو گرفته شده و کالری بالایی داره. پس بهتره هنگام خرید شکلات، جزو آخرین گزینه های انتخابی تون باشه؛ به خصوص اگه در حال کاهش وزن هستین.

۷-آب نبات و تافی

تا حد ممکن تافی و آب نبات رو جزو آخرین گزینه های انتخابی خود بذارین؛ چون تنها شکر دارن و کمی اسانس و مواد رنگی. هر چند که همه اونا در مقادیر مجاز به این نوع اجناس اضافه می شن اما چسبندگی این خوراکیا بیشترین آسیب رو به دندانا وارد می کنه؛ به خصوص اگه بدون این دست اون دست کردن پس از مصرف، مسواک نزنین.

نکته:

بعضی وقتا ما بیشتر از مصرف روزانه مون شکلات می خریم و ممکنه یه مدت اونا رو در قفسه خوراکی هامون نگه داریم اما شرایطی واسه ذخیره این گروه هست. اینکه دمای نگهداری باید ۱۵ تا ۱۸ درجه باشه، دور از تابش آفتاب قرار گرفته و در ظروف در بسته ریخته شن و چون جاذب بو هستن در کنار غذاهایی که بوی تندی دارن (مثل قفسه اودیه ها) قرار نگیرند. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، شکلاتایی که روکش کاغذی ندارن هم باید به سرعت مصرف شن چون گذاشتن اونا در برابر هوا می تونه موجب اکسید شدن چربیای اشباع نشده ای شه که در اونا به کار رفته.

جمع آوری و ویرایش شده به وسیله گروه هفت گنج

.

منبع : ۷ganj.org