آرامش تهوع بارداری؛ ۱۵ نکته ای که در این باره باید بدونین 

 

بارداری یکی از پراسترس ترین و درعین حال شیرین ترین تجربه هاییه که یک زن می تونه داشته باشه. تغییرات جسمی و عاطفی مادر، نگرانی از سلامت کودک، دردهای بعضی وقتا وبی بعضی وقتا و … بارداری رو به حساس ترین دوره زندگی یک زن تبدیل می کنه. اما بارداری علاوه بر تموم فرازونشیب هاش، یک مهمون نخونده ی دیگر هم داره: حالت تهوع و استفراغ. بیشتر خانوما از اول هفته ششم بارداری، کم وبیش دچار حالت تهوع می شن اما این وضعیت در بعضی از خانوما اون قدر شدیده که اونا رو از کار و زندگی میندازه. همراه ما باشین، در این مطلب می خواهیم شما رو با چند روش واسه آرامش تهوع بارداری آشنا کنیم.

 

بارداری یک سفر شگفت انگیزه اما تهوع و استفراغی که بیشتر با اون همراهه، اصلا چیز جالبی نیس. به گفته دکتر مارجوری گرینفیلد، متخصص زنان و نویسنده ی کتاب «بارداری زنان شاغل»، تقریبا ۷۰ درصد از زنان اول دوره بارداری دچار حالت تهوع می شن و حدود ۵۰ درصد واقعا استفراغ می کنن. گرینفیلد می گه: «این مسئله، خیلی خیلی رایجه اما درعین حال در افراد مختلف، فوق العاده متفاوته. خیلی از آدما در تموم طول روز ناخوش و بی حال هستن، بعضی دیگر بیشتر در شبا احساس ناخوشی می کنن و بقیه درصورتی که به قدر کافی نخوابن، دچار حالت تهوع یا استفراغ می شن.» به گفته گرینفیلد، تهوع بارداری ممکنه از هفته ششم بارداری شروع شه و معمولا در نزدیک هفته های هشتم و نهم به اوج خود می رسه.

اما چیجوری می تونین با اون مقابله کنین؟ نکات زیر رو بررسی کنین و اصلا نگران نباشید، چون تهوع بارداری در خیلی از زنان پس از ۱۲ تا ۱۴ هفتگی، کم کم کاهش پیدا میکنه یا به طور کامل برطرف می شه.

۱. سر کار نروید

یکی از اون صبح هاییه که حالت تهوع دارین و حتی با فکر کردن به اونکه باید از رختخواب بیرون بیایید و به سرکار برید، حال تون بدتر می شه؟ این کار رو نکنین. مرخصی بگیرین و به خودتون استراحت بدین. بدن شما واسه پرورش دادن کودک تون چندین برابر حالت عادی فعالیت می کنه، پس شما سزاوار این استراحت هستین.

گرینفیلد پیشنهاد می کنه که در طول هفته هفتم یا هشتم بارداری – یعنی زمانی که تهوع بارداری به اوج می رسه – به یک تعطیلات کوتاه برید. در هر صورت مجبور نیستین قبل از اونکه آمادگی لازم رو پیدا کنین، خبر بارداری تون رو به همکاران تون بدین و این زمان استراحت به شما کمک می کنن که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی، دوباره شارژ شید.

۲. یک عطر تازه رو بو بکشین

خواه بوی نه عالی کامیون حمل زباله باشه یا بوی عطر همکارتان در یک آسانسور شلوغ، بعضی از عطرها معده ی شما رو بهم می ریزند و باعث می شن حالت تهوع پیدا کنین. میریام اریک، متخصص تغذیه در بیمارستان زنان و بریگام در بوستون و نویسنده ی «کنترل تهوع بارداری: راهنمایی نجات بخش واسه زنان باردار» می گه: «تهوع بارداری بیشتر با بو مرتبطه. استروژن هورمونیه که مسئول حس بویاییه و اگه سطوح استروژن شما بالا باشه – مثل زمانی که باردار هستین – اون وقت بینی تون مثل یک رادار بو عمل می کنه. بوهای زننده، بوهایی که نمی تونین از اونا فرار کنین و بوهای سریع باعث حالت تهوع شما می شن.»

هنگامی که نمی تونین پنجره رو باز کنین یا بیرون برید، سعی کنین عطرهای تازه و باطراوت رو بو بکشین. یک بطری عصاره ی لیمو یا یک شاخه رزماری تازه در کیف تون داشته باشین و هروقت لازمه، اونا رو بو بکشین. اریک می گه: «من اونو رایحه ی بین شما و بقیه ی دنیا می اسمم.»

۳. با همسرتون صحبت کنین

شاید دوست داشته باشین در طول دوره بارداری تون خودکفا و قوی ظاهر شید، اما صحبت کردن در مورد احساسات تون با افرادی که در دور شمان، می تونه به کاهش تهوع بارداری کمک کنه. همسر شما شاید نمی دونه که صابون معطرش، حال شما رو بهم می زنه یا اگه پس از خوردن پیتزا بی مسواک زدن دندان هاش به شما نزدیک شه، بوی دهنش باعث می شه که حالت تهوع پیدا کنین. پس با اون صحبت کنین و اجازه بدین بدونه که کدوم تغییرات کوچیک به بهتر شدن حال شما کمک می کنن. مطمئن باشین هنگامی که حال وروز شما بهتر شه، اونم احساس بهتری داره.

۴. دلیل تهوع تون رو پیدا کنین

ممکنه به نظر برسه که حالت تهوع شما هروقت که بخواد میاد و میره اما با دقت کردن به بدن و محیط دور تون ممکنه فهمیده باشین که تهوع بارداری خیلی هم تصادفی نیس. اریک می گه اگه فهمیدین که هر شب در یک زمان دچار حالت تهوع میشید، ممکنه به خاطر بوی غذای همسایه تون باشه. هر روز در ساعت ۳ بعدظهر حالت تهوع می گیرین؟ ممکنه به خاطر بوی پاپ کورنی باشه که همکارتان در مایکروویو محل کار درست می کنه. وقتی باعثای حالت تهوع تون رو شناسایی کردین، می تونین هر زمان که ممکنه، اقدامات لازم واسه خودداری از اونا رو بکنین.

۵. هیدراته بمونین

ممکنه این مورد روشن به نظر برسه اما نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب در هنگامی که حالت تهوع دارین و معده تون هیچ چیزی رو قبول نمی کنه، می تونه کار خیلی سختی باشه. برخلاف این وضعیت، دریافت مایعات مورد نیاز بدن تون خیلی مهمه، چون هرچه بدن تون کم آب تر شه، شما بیشتر حالت تهوع پیدا می کنین. واسه هیدراته ماندن، از روشای مختلفی به خاطر فریب دادن بدن تون واسه پذیرش مایعات استفاده کنین؛ اریک فهمیدهه که واسه بعضی از زنان، تنقلات شور مثل چیپس سیب زمینی و پفکای پنیری «معده ی اونا رو آروم می کنه و باعث تشنگی شون می شه.» بقیه ی افراد میگن که جویدن تکهای نازک یخ یا نوشیدن آب یخ یا خوردن نوشیدنیای داغ واسه شون مؤثره. اریک می گه: «درجه گرما نوشیدنی واقعا مهمه. یک نوشیدنی ولرم با درجه گرما متوسط بعضی وقتا می تونه باعث حالت تهوع شه.»

۶. غذاهایی رو پیدا کنین که با معده تون موافق هستن

حتی اگه غذا خوردن آخرین کاری باشه که می خواید بکنین، به هرحال لازمه که غذا بخورین اما مسئله مهم اینه که بفهمین چه چیزایی با معده تون موافقت دارن. هیدی مورکوف، یکی از نویسندگان «در بارداری باید انتظار چه چیزایی رو داشته باشین» می گه: «هر زن باردار و هر معده ی بهم ریختی با دیگری متفاوته. چیزی که معده ی یک زن باردار رو آروم می کنه، ممکنه باعث بهم خوردن حال دیگری شه.»

با اینکه هیچ قانون سفت وسختی وجود نداره که کدوم غذاها واسه تموم زنان باردار بدحال مناسب ان اما خیلی از زنان متوجه می شن که خوردن بعضی غذاها واسه اونا آسون تره. تنقلات ملایم و غنی از کربوهیدرات مثل کراکرها، غلات خشک، چوب شور و خوردنیای خنکی مثل هندوانه و بستنی یخی به خیلی از زنان باردار کمک می کنه که با تهوع بارداری مقابله کنن. غذاهای سریع و چرب ممکنه معده رو بهم بریزن اما اگه احساس می کنین که با معده تون موافق هستن، می تونین از اونا استفاده کنین.

۷. وعدهای غذایی کوچیک و پراکنده بخورین

وقتی بحث غذا خوردن در دوره بارداری پیش میاد، خیلی از زنان درمی یابند که خوردن غذاهای سبک به دفعات زیاد در طول روز، معده ی اونا رو آروم می کنه. مورکوف می گه: «من اونو راه حل شش مرحله ای می اسمم. وقتی شکم شما خالیه، اسیدهای معده چیزی واسه هضم کردن ندارن و درنتیجه به سراغ پوشش داخلی معده ی شما می رن و باعث تهوع می شن. از سویی دیگر، خوردن بیش ازحد هم می تونه بر دستگاه گوارش فشار وارد کنه و باعث حالت تهوع شه. پس بهترین دفاع در برابر تهوع بارداری، اینه که شکم تون رو در تموم طول روز و شب، تا اندازه ای پُر نگه دارین.»

مورکوف پیشنهاد می کنه که همیشه مقداری تنقلات – کراکر، چوب شور، میوه خشک، آجیل یا هر چیزی که معده تون می تونه تحمل کنه – دم دست داشته باشین. خوردن مقدار کمی از این تنقلات قبل از بیرون اومدن از رختخواب در صبح می تونه از حالت تهوع جلوگیری کنه و یک بین وعده ی سبک قبل از خواب، قند خون شما رو در طول شب اثبات می کنن. خوردن تنقلات کوچیک در طول روز هم باعث می شه که همیشه مقداری غذا در معده تون داشته باشین.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   آسون کردن مشارکت در گروه به کمک شکستن یخ جلسات 

۸. در استفاده از زنجبیل، خلاقیت به خرج بدین

زنجبیل مدت هاست که به عنوان یک آرامش دهنده ی معده شناخته می شه و تحقیقات نشون دادن که می تونه به فرونشاندن حالت تهوع کمک کنه. واسه این منظور، یک تکه ی نازک زنجبیل رو به آب داغ یا چای تون اضافه یا از نوشیدنی زنجبیل استفاده کنین. اشتهاآور به نظر نمی رسه؟ یک مشت آب نبات زنجبیلی کریستاله، نون شیرینی زنجبیلی یا بیسکویت زنجبیلی بخورین یا روش مورد علاقه خودتون رو واسه مصرف زنجبیل پیدا کنین. اریک پیشنهاد می کنه مربای زنجبیل رو در مایکروویو گرم کنین و اونو روی بستنی وانیلی بریزین. به به!

۹. کامپیوترتان رو تنظیم کنین

ممکنه فکر کنین که گشت وگذار در سایتای مختلف و تماشای جدیدترین عکسای بازیگران، حواس شما رو پرت می کنن تا کمتر به تهوع بارداری فکر کنین اما صفحه نمایش روشن کامپیوتر و افکت استروب غیرقابل تشخیص (نمایش فریما به شکل پی درپی) ممکنه باعث شه بیشتر حالت تهوع بگیرین. واسه مقابله با اون، اریک پیشنهاد می کنه صفحه نمایش کامپیوترتان رو تنظیم کنین تا چشم هاتون کمتر خسته شه. اندازه فونت رو بولد و بزرگ بذارین و پس زمینه صفحه نمایش رو به یک رنگ قهوه ای یا صورتی ملایم تغییر بدین. اریک پیشنهاد می کنه که در بین کار با کامپیوتر، استراحتای کوتاه و منظم داشته باشین؛ می تونین هر چند دقیقه یک بار از جایتون بلند شید و کار دیگری بکنین یا چشم هاتون رو ببندید.

۱۰. حواس خودتون رو پرت کنین

ندیده گرفتن حالت تهوع، کار آسونی نیس اما پیدا کردن چیزی – هر چیزی – واسه پرت کردن حواس تون و توجه نکردن به تهوع ممکنه به شما کمک کنه که اونو واسه یه مدت از یاد ببرین. یک کتاب بخونین، یک جدول سودوکو حل کنین یا به یک پیاده روی کوتاه برید. بعضی از خانومای باردار ادعا می کنن که ورزش، تهوع شون رو کم می کنه اما قبل از ورزش کردن حتما با دکتر تون در این باره صحبت کنین. به بدن تون گوش کنین؛ اگه احساس خستگی کردین یا حالت تهوع تون بیشتر شد، وقت اینه که دست از ورزش بکشین.

۱۱. یک بسته از وسایل لازم همراه خودتون داشته باشین

فرقی نمی کنه که تهوع بارداری چندبار اتفاق بیفته، بالا آوردن در جمع چیزی نیس که هیچوقت بتونین به اون عادت کنین. اما واسه اونکه این وضعیت سخت رو قابل تحمل کنین، بی برداشتن یه سری وسایل لازم از خونه خارج نشید.

گرینفیلد پیشنهاد می کنه یک بلوز تمیز، یک مسواک، خمیردندان یا بطری دهانشویه همراه خودتون وردارین تا بتونین بعد از بالا آوردن از اونا استفاده کرده و احساس تازگی و تمیزی کنین. به همراه داشتن قرصای خوشبوکننده ی دهن هم یک حرکت هوشمندانهه. ایده ی خوبیه که یک کیسه پلاستیکی (واسه استفراغ) داشته باشین تا در زمانایی که نمی تونین جلوی استفراغ تون رو تا رسیدن به دستشویی بگیرین، از اون استفاده کنین. داشتن بین وعدهایی مثل کراکر یا چوب شور هم می تونه در اوقاتی که معده تون خالی یا ناراحته، به شما کمک کنه.

۱۲. مصرف دارو رو مورد توجه قرار بدین

اگه برخلاف رعایت موارد بالا بازم به سختی می تونین چیزی بخورین یا بخورین، وقت اینه که به یک دکتر مراجعه کنین تا اون مشخص کنه که به مصرف دارو نیاز دارین یا نه. به گفته دکتر رابرت اطلس، متخصص زنان و رئیس بخش زنان و زایمون در مرکز پزشکی مرسی، ثابت شده که ترکیبی از ویتامین B6 و قرص خواب Unisom باعث کاهش تهوع بارداری در بعضی خانوما می شه. اگه اون مؤثر نبود، ترکیبی از داروهای نسخه ای قوی تر مثل مسدودکننده ی ریفلاکس اسید، مثل پروتونیکس و یک باعث روده مثل رگلان هم ممکنه تهوع رو آرامش بده. البته به خاطر داشته باشین که قبل از مصرف هرگونه دارویی باید حتما با دکتر تون مشورت کنین.

هنگامی که تأیید دکتر تون رو واسه مصرف دارو گرفتید، نگران اون نباشید که دارو به کودک تون آسیب برسونه – آرامش تهوع شما به وسیله این داروها هم واسه خودتون مفید هستش و هم واسه کودک تون. گرینفیلد می گه: «اگه تهوع بارداری شما آزاردهنده و مداومه، با خودداری از مصرف دارو به هر قیمتی اونو شدیدتر نکنین. چون کم شدن آب بدن، کسری شدید کالری و قرار گرفتن بدن در وضعیت قحطی واقعا واسه کودک تون مضره.»

۱۳. از درمانای غیرمعمول استقبال کنین

بعضی وقتا عجیب ترین درمانا مؤثر واقع می شن، پس به بدن تون توجه کنین و از اون دسته از تاکتیکای آرامش تهوع که واقعا حال تون رو بهتر می کنن، استفاده کنین – مهم نیس که چقدر عجیب وغریب به نظر برسن. بتسی استفنز، یک مادر می گه که استفاده از یک نوع خمیر دندان کودک باعث کاهش تهوع بارداری اون می شد. اون می گه: «طعم خمیر دندان معمولی، حال منو در صبح بهم می زد اما خمیر دندان کودک به من امکان می داد که بی عُق زدن دندان ام رو مسواک بزنم.» یک مادر دیگر هم می گه که نوشیدن کوکاکولای سنتی – سرد یا گرم – تنها چیزی بود که حالت تهوع اونو کمتر می کرد.

۱۴. یک راه و روش کامل و کل نگرانه رو در پیش بگیرین

اون دست بندهای دریازدگی رو که در سفر با کشتی به مچ تون بسته بودین، به یاد دارین؟ اونا رو وردارین و دور مچ هاتون ببندید. دست بندهای طب فشاری با وارد کردن یک فشار جزئی روی نقطه ای در داخل مچ دست تون که فکر میره با تهوع و استفراغ – به دلیل حرکت، دریا یا تهوع بارداری – در رابطه باشه، عمل میکنن. از کجا معلوم؟ شاید این روش حال تون رو کمی بهتر کنه.

با اینکه اطلس اخطار می ده که اینجور درمانای جامعی، نتایج مختلفی رو در آزمایشا نشون دادن اما تهوع بعضی خانوما واقعا با این روش آرامش پیدا میکنه – ممکنه این آرامش به راستی از طب فشاری باشه یا از اثر دارونما و تلقین به داشتن حال بهتر یا فقط به خاطر پرت شدن حواس شون از تهوع.

یکی دیگر از مادرانی که در دوره بارداری مثل این بندها استفاده کرده، می گه که دست بندهای طب فشاری به آرامش مقداری از تهوع دائمی اون کمک کردن اما «اونا باعث مچ درد من شدن … پس ممکنه فقط حواس منو از تهوع پرت کرده باشن.» اما به گفته اطلس، امتیاز طب سوزنی و فشاری اینه که هیچ گونه خطری واسه کودک شما ایجاد نمی کنن، پس امتحان شون ضرری نداره.

۱۵. دراز بکشین

بعضی وقتا بهترین راه حل، آسون ترینه. دراز بکشین، چشم هاتون رو ببندید، چند نفس عمیق بکشین و قدری استراحت کنین. خیلی از پزشکان و مادران میگن که خواب، یک روش عالی واسه آزادی از تهوع بارداریه و بدن تون هم به اون نیاز داره! اگه الان یک یا دو بچه دیگر دارین، حتی واسه چند ساعت در روز هم که شده، از پرستار بچه کمک بگیرین تا بتونین قدری بیشتر استراحت کنین. اگه در به خواب رفتن در روز مشکل دارین، با استفاده از چشم بندهای خواب یا یک جفت عینک آفتابی تیره، جلوی نور روشن روز رو بگیرین.

تموم مطالب بالا ازجمله نظرات پزشکی و بقیه اطلاعات مربوط به سلامتی فقط جنبه ی آگاهی رسانی داره و نباید واسه تشخیص یا درمان به کار رود. استفاده از این سایت و اطلاعات موجود در اون نباید جانشین مراجعه به دکتر شه. اگه در مورد سلامت خود یا دور و بریا تون هرگونه سؤال یا مسئله ای دارین، همیشه مستقیما با دکتر تون مشورت کنین.



دیدگاهتان را بنویسید