ترس از پرواز ؛ آشنایی با دلایل این پدیده و راهکارهای مقابله با اون "

 

ممکنه خیلی از ما، هیجان و استرس به دلیل پرواز رو در اولین سفر هوایی خود، تجربه کرده باشیم؛ ترسی طبیعی که با گذشت دقایقی از پرواز و عادی شدن موقعیت واسه مسافر، کم کم کاهش پیدا میکنه و از بین میره. واسه بعضی اما ترس از پرواز، به اولین سفرشون با هواپیما خلاصه نمی شه؛ هر پرواز واسه این افراد، با ترسی غیرمنطقی همراهه که می تونه زندگی فرد رو دچار مشکل کنه.

این نوع ترس از پرواز که به «ترس مرضی» یا «فوبیای پرواز» شهرهه رتبه سوم از بین ده ترس عادی در دنیا رو به خود اختصاص داده و موارد زیر ممکنه دلایل این ترس باشن:

ترس از ارتفاع

بیشتر مبتلایان به این نوع ترس فکر می کنن سفرهای زمینی و ، سفر با خودرو، ایمن ترین نوع سفر هستن و تا زمانی که این وسایل نقلیه وجود دارن، ابدا احتیاجی نیس با هواپیماهایی سفر کنن که هر اون احتمال سقوط یا انفجار اونا هست. جالبه بدونین طبق تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، احتمال اینکه شما (خدایی ناکرده) در یک تصادف ماشین جون خود رو از دست بدین ۱ به ۵۰۰۰ه، در حالی که این احتمال واسه هواپیما ۱ به ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ه.

ترس از سختی

مبتلایان به این نوع ترس، به محض قرار گرفتن در فضای بسته، دچار استرس و حمله های عصبی می شن. این افراد احساس می کنن، در طول پرواز در محیط هواپیما محدود شده و نمی تونن در صورت ضرورت از اون فرار کنن.

نگرانی و بی اعتمادی

دسته دیگری از مسافران هستن که عوامل خیلی ازجمله خوابیدن خلبان در طول پرواز، ربوده شدن هواپیما به وسیله تروریستا، نبود تسلط به موقعیت، بی اعتمادی به سیستم حمل ونقل هوایی و هزاران چیز دیگر نگران شون می کنه و واسه همین از پرواز می ترسن.

خشم از پرواز

خشم از پرواز، یک نوع مشکل رفتاریه که طولانی شدن مدت زمان پرواز و استرس بیشتر از حد، از عوامل اصلی ایجاد اون هستن. البته مصرف مشروبات الکلی هم موجب زیاد این نوع مشکل می شه.

تجربه های گذشته

سوانح هوایی تلخ و دردناکی که در گذشته واسه خود فرد یا یکی از نزدیکانش، اتفاق افتاده هم در زمانی باعث بروز فوبیای پرواز می شن. دنیس برگ کمپ، بازیکن مطرح تیم ملی هلند، یکی از این افراده. دنیس بعد از فوت خواهرش در یک حادثه ی هوایی، دیگر هیچوقت سوار هواپیما نشد و واسه همین، مجبور شد از حرفه ی خود خداحافظی کنه!

راهکارهای غلبه به ترس از پرواز

۱. انتخاب صندلی مناسب

نشستن در کنار پنجره و به بیرون نگاه کردن باعث زیاد استرس و استرس شما می شه. موقع خرید بلیت هواپیما در صورت امکان صندلیای کنار پنجره رو انتخاب نکنین. البته ممکنه در این مورد حق انتخاب نداشته باشین، در این صورت خدمه ی پرواز رو در جریان ترس خود بذارین تا قبل از پر شدن کابین، صندلی مناسب تری رو در اختیارتون قرار بدن و چه بهتر اگه این صندلی نزدیک جایگاه مهمانداران هواپیما باشه. در صورتی که امکان انتخاب یا تغییر صندلی وجود نداره بهتره کرکره پنجره رو بکشین.

۲. شناخت

مشورت با متخصصین و روان شناسان می تونه به شما کمک شایانی در شناخت نوع ترس و عوامل ایجاد اون کنه چراکه غلبه به ترس از پرواز بعضی وقتا ممکنه نیازمند مرور چند خاطره ی قدیمی و ساعتا مشاوره و جلسات درمانی نیاز داشته باشه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   ترفندهایی واسه آتیش بس هنگام دعوای زن و شوهری 

زمانی آسون تر با ترس خود روبرو میشید که بدونین دقیقا کدوم قسمت پرواز، مضطرب و هراسان تون می کنه، اوج گرفتن هواپیما یا فرود اون؟ اگه زمان اونو بدونین آسون تر با ترس خود روبرو میشید.

ترس رو از خطر تمییز بدین. اطمینان داشته باشین که استرس تون به دلیل ترسه نه در خطر خطر بودن، اینجوری آسون تر با اون روبرو میشید. افکار منفی و حساسیتایی رو که موجب ترس و وسواس فکریتان می شه شناسایی کنین، به یک نکته ی مثبت فکر کنین و ذهن تون رو با کتاب یا فیلمی که در اختیارتون قرار گرفته، مشغول کنین.

۳. آگاهی

درباره نوع هواپیمای خود، چگونگی پرواز و سیستمای ایمنی اون، دلایل لرزشا و هر چیز دیگری که تصور می کنین ترس تون رو کمتر می کنه، بخونین. در ساخت هواپیما، بیشترین نکات ایمنی در نظر گرفته می شه؛ خلبان و خدمه، آموزش دیده ان و واسه هر اتفاقی آماده ان. جالبه بدونین بیشتر هواپیماا طوری طراحی شدن که می تونن با یک موتور هم کارکرد خوبی داشته باشن، حتی در بدترین حالت، اگه دو موتور هواپیما از کار بیفته هواپیما سقوط نمی کنه، در این حالت مثل گلایدر عمل می کنه و می تونه مسافتی رو پیموده و فرود لازم داشته باشه، پس جای نگرانی نیس.

واسه یه مدت از تماشای کانالای تلویزیونی، فیلما و رسانه هایی که به درخشش حوادث هوایی می پردازند، دوری کنین. فراموش نکنین، بیشتر پروازها سلامت بر زمین می شینن و تنها حادثه آفرینا، خبرساز می شن. بهتره قبل از پرواز، اطلاعات لازم رو در مورد مقصد، آب وهوا و راه هوایی خود کسب کنین تا تغییرات یهویی آب وهوا، چاله های هوایی و… شوکه تون نکنه.

 

۴. خوراکیا

پیش از سفر از دم نوشای گیاهی آروم بخش و آرامش دهنده، مثل اسطوخودوس، بابونه، نسترن و … استفاده کنین. کافئین ضربان قلب رو بالا می بره و فرد رو بیشتر از قبل دچار تغییر و استرس می سازه. حدالامکان از مصرف نوشیدنیای کافئین دار خودداری کنین.

بهتره فرد مضطرب در وعدهای غذایی پیش از پرواز، از شیر، دانه کنجد، گوشت بوقلمون، کاهو و منابع غذایی دارای کربوهیدرات استفاده کنه. این غذاها علاوه بر سبک بودن، انرژی مورد نیاز فرد در طول سفر رو هم تأمین می کنن.

۵. سرگرمی

فیلم، کتاب یا موسیقی در همه مراحل پرواز، می تونه فکرتون رو از انرژیای منفی منحرف کنه پس، بعد از به دنبال سرگرمیایی واسه سفر باشین، نه ترس از پرواز و خطرات اون.

اپلیکیشنی به نام Flight App VALK” واسه افرادی که به ترس از پرواز گرفتار هستن، طراحی شده. می تونین این اپلیکیشن رو روی گوشی گوشی موبایل خود نصب کنین و در طول پرواز، از اطلاعات مفید اون بهره بگیرین. این اپلیکیشن از روشای متنوعی واسه منحرف کردن ذهن افرادی که به این ترس دچارند استفاده می کنه و به اونا کمک می کنه که ترس شون رو در طول پرواز مدیریت کنن.

در آخر با حضور به موقع در فرودگاه می تونین با آرامش بیشتری، آماده ی پرواز شید. در طول پرواز سعی کنین آهسته و منظم از راه دیافراگم نفس بکشین. این تمرین به شما کمک می کنه تا سطح استرس خود رو کم کنین.

دیدگاهتان را بنویسید