دانلود پایان نامه

مزیت[1] برند

مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت یک برند اینست که کسب و کار و محصولات شما را به مردم می‌شناساند و نام آن را در ذهنشان جای‌گیر می‌کند. لوگو، نماد، تصویر و نام خوب و تاثیرگذار، وجود شما را در ذهن مخاطبانی که می‌توانند مشتریان احتمالی باشند ثبت می‌کند. دیگر نکته اینست که وقتی مشتری از کالا یا خدمات شما راضی باشد، همواره به یاد خواهد داشت که تحت این نام و برند کالا و خدماتی ارائه می‌شوند که کیفیتی خوب داشته نیازهایش را برآورده می‌کنند. به این ترتیب به برند و نام و نشان شما وفادار خواهد ماند.

ویژگی دوم یک برند خوب اینست که قدرت و عظمت یک کسب و کار را به مخاطبان می‌رساند. مردم این طور در ذهن دارند که وقتی شرکتی یک برند خاص برای خودش انتخاب می‌کند شرکت بزرگ و قدرتمندیست.

همین نکته درباره کیفیت کالاها و خدمات شما هم صدق می‌کند. یک برندخوب، به یاد ماندنی و جالب توجه در لابه‌لای خطوط و رنگ‌هایش می‌گوید که کالاها و خدماتی خوب و رضایت‌بخش اینچنین نشانی را ساخته‌اند. گفته می‌شود که اگر دو کالای مشابه که یکی برندی معمولی و دیگری برندی جالب توجه دارد را به شخصی نشان داده درباره کیفیتشان از او سوال کنیم، می‌گوید کالایی که نام ونشان چشمگیرتری دارد، بهتر است. برعکس این حالت هم وجود دارد. یک کیفیت بد و مشتریان ناراضی که تصویر بدی از شرکت را در جامعه می‌سازند، می‌توانند به راحتی زیبایی یک برند قابل توجه را به زشتی تبدیل کرده آن را به حاشیه برانند و کمرنگ و کمرنگ‌تر کنند.

مفهوم کلیدی دیگری که برندهای چشمگیر می‌رسانند قدمت و تجربه شرکت‌های صاحب آنهاست. مردم این طور می‌دانند که شرکت صاحب یک نام و نشان سرآمد، سال‌هاست که فعالیت می‌کند و با کوله‌باری از تجربیات گوناگون توانسته اینچنین اسم و رسمی به دست آورد. دیگر این که هرگز یک شرکت ضعیف که کالاهایی بی‌کیفیت عرضه می‌کند، زحمت ثبت و خلق یک برند انحصاری[2] را به خود نمی‌‌دهد.
یقینا” که هر قدر یک برند یگانه‌تر، ساده‌تر، منحصر به فردتر و جامعتر و تاثیرگذارتر باشد، می‌تواند محصولات بیشتری را در خود جای دهد. مثلا برنده ساده “سونی” از این نمونه است. شرکت سونی گستره وسیعی از محصولات را تحت همین نام تولید می‌کند( جلالی، 1392: 156).

 نقش برندها

کوین کلر در کتاب مدیریت استراتژیک برند،در ارتباط با کارکردهای برند برای مصرف کننده و تولید کننده اینچنین توضیح داده است: ( بطحایی، 1391: 156).

نقش برند برای مصرف کنندگان

  • شناسایی منشاء و سازنده‌ی یک محصول
  • قرار دادن مسئولیت‌ها بر دوش شرکت
  • کاهش ریسک‌ها و مخاطرات
  • کاهش هزینه‌های جست و جو
  • تعهد و ایجاد نزدیکی با سازنده‌ی محصول
  • قلمداد شدن به عنوان ابزاری نمادین
  • نشانگر کیفیت

 نقش برند برای تولید کننده

  • ابزار شناسایی و معرفی آن با هدف ساده سازی فرآیندهای داد و ستد
  • ابزار حفظ حقوق مالکیت معنوی[3] و ویژگی های منحصر به فرد آن
  • نشانگر سطح کیفیت برای مشتری های راضی
  • ابزار نزدیکی میان محصول و تداعی های مثبت و منحصر به فرد در ذهن مصرف کنندگان
  • منشاء مزیت رقابتی[4]

منشاء دستیابی به مزیت مالی و سودآوری

[1]– Benefit

[2] -Exclusive Brands

[3] -Intellectual Property Rights

[4] – Competitive Advantage

دانلود پایان نامه